تاريخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۲ تعداد بازديد : 1991

 ۲) رتق و فتق


رتق و فتق

۲) رتق و فتق

دیدگاه‌های فراوانی درباره آغاز آفرینش و مراحلی که جهان تاکنون پشت سر گذاشته، وجود دارد که یکی از آن‌ها فرضیه انفجار بزرگ (Big bang) است. برخی رتق و فتق را اشاره به این مرحله دانسته و آن را معجزه علمی قرآن شمرده‌اند. أَوَلَمْ یرَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّ السَّماوَاتِ وَالْأَرْضَ کَانَتَا رَتْقاً فَفَتَقْنَاهُمَا (انبیاء/۳۰)؛ "آیا کسانی که کفر ورزیدند اطلاع نیافتند که آسمان‌ها و زمین پیوسته بودند، آن دو را گشودیم."

نکات علمی

نظریه «انفجار بزرگ‌» در اوایل قرن بیستم ارائه و با یافته‌های ادوین هابلتأیید شد. جرج لمایتربلژیکی و ژرژ گاموف روسی از اولین طرفداران این نظریه بودند.

نظریه مذکور که به نظریه «ابر چگال» نیز مشهور است، ادعا می‌کند که جهان آغازی داشت و به انتهایی می‌رسد؛ بنابراین روزگاری «آتش‌گویی» وسیع از گازهای بی‌نهایت چگال و سوزان با بیش از تریلیون‌ها درجه حرارت که بیشتر متشکل از هیدروژن و هلیوم بود، وجود داشت. این آتش‌گوی، ۱۵ میلیارد سال پیش منفجر شد [انفجار بزرگ] و انبساط آن به شهادت تغییر مکان سرخ، هنوز ادامه دارد. با گذشت زمان، تراکم ماده در بسیاری از نقاط این توده منبسط شونده گاز، پدید آمد. این تراکم‌ها، با جذب ماده از محیط اطراف رشد کردند و جهان به توده‌های بسیار عظیمی از گاز، که هریک می‌رفت تا کهکشانی شود، تقسیم شد. از بین نظریه‌های موجود، این نظریه از لحاظ علمی مقبول ترین نظریه است.

دیدگاه مفسران

بسیاری از مفسران، متصل بودن آسمان و زمین به هم و جدا شدن آن‌ها از یکدیگر را که در این آیه مطرح شده است، بر فرضیه انفجار بزرگ تطبیق کرده و آن را معجزه علمی قرآن معرفی کرده‌اند. از جمله این افراد می‌توان طنطاوی (طنطاوی، الجواهر فی تفسیر القرآن، ج۱۰، ص۱۹۹) و گودرز نجفی (نجفی، مطالب شگفت‌انگیز قرآن، ص۱۷)، جواد افتخاریان (افتخاریان، قرآن و علوم روز، ص۲۳۵) و محمد سامی (سامی، الاعجاز العلمی فی القرآن الکریم، ص۳۴) را نام برد.

احمد محمد سلیمان نیز اشاره قرآن به این نکته علمی را نشانه علم غیب پیامبر و از اسرار علمی قرآن می‌داند (سلیمان، القرآن والعلم، ص۵۳). سلیم الجابی آیه را گویای نظریه جدید اروپاییان (النظریه القرآنیه الکونیه حول خلق العالم، ص۱۰۶) و عبدالرزاق نوفل اخبار علمی قرآن می‌شمرد (نوفل، القرآن والعلم الحدیث، ص۱۶۲).

بررسی و نقد

برخلاف ادعای برخی نویسندگان، (نجفی، همان، ص ۱۷) فرضیه انفجار بزرگ به رغم شواهد بسیار، هنوز به اثبات قطعی نرسیده است و نمی‌توان آن را به عنوان فرضیه‌ای اثبات شده در نجوم دانست.علاوه براین درباره رتق وفتق، احتمالاهای دیگری هم ارائه شده است (برای آگاهی از دیدگاه‌ها ر.ک. به: مسترحمی، قرآن و کیهان‌شناسی، ص۹۲) که شواهد و روایاتی (کلینی، اصول‌کافی، ج۸، ص۹۵؛ قمی، تفسیر قمی، ج۲، ص ۷۰) هم آن را تأیید می‌کند. از طرفی به گفته برخی صاحب‌نظران [۱] آفرینش آسمان و زمین از جسمی بسیط در تورات اصلی نیز بود، بنابراین معیارهای سوم، چهارم و پنجم در این جا وجود ندارد و ادعای اعجاز نمی‌تواند صحیح باشد.


منبع : مجله قرآن و علم شماره ۷

ویرایش و انتخاب : www.nasr19.ir

nojoom

 

 

 




همچنین بخوانید
ویژه های سایت
آخرین مطالب
هدیه ای ماندگار و اصیل


جهت افزایش کیفیت مطالب لطفا دیدگاه خود را در خصوص این مطلب بیان کنید.

( الزامي ) (الزامي)