تاريخ انتشار : ۶ مرداد ۱۳۹۲ تعداد بازديد : 3817

 قدشو قربون…!!!


 

آیا می دانید کسانی که قد بلند هستند فرصت های شغلی بیش تری دارند؟؟؟

آیا می دانید جامعه به انسان های قد بلند راحت تر از انسان های کوتاه قد اعتماد می کند؟؟؟

آیا می دانید خانم ها بیش تر مایلند با افراد بلند قامت ازدواج کنند؟؟؟

آیا می دانید بلند قامتان اعتبار بیش تری در جامعه دارند؟؟؟

قد انسان در طول روز ۲/۵ سانتیمتر کوتاه تر از حالت واقعی اش می شود و وقتی که شب می خوابید مهره ها از هم باز می شود و سپس به اندازه واقعی خود می رسد. اندازه واقعی در صبح زود مشخص می شود. بلوغ زود رس می تواند در کوتاهی قد موثر باشد. فضا نوردان در فضا قد بلند تر می شوند به دلیل اینکه استخوان فضا نوردان کمتر به هم فشار می آورد.

به طور کلی رشد قدی انسان در ۳ مرحله به طول می انجامد:

۱- از بدو تولد تا یک سالگی که همان مرحله شیر خوارگی است و حدود ۲۵cm.

۲- در دو سالگی و حدود ۱۰cm . پس از این رشد به مرور کاهش می یابد.

۳- در مرحله سوم که دوران بلوغ می باشد، فرد به طور میانگین ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر افزایش قد خواهد داشت و باید این را هم در نظر بگیریم که جهش قد در دختران در اوایل سن بلوغ و در پسران در اوخر سن بلوغ است.

قد بلندنقطه اوج رشد قد در پسران از ۱۶ سالگی تا ۲۰ سالگی ادامه دارد ولی در دختران از ۱۴ تا ۱۸ سالگی ادامه دارد اما میزان رشد در دوره نخست یعنی بلوغ بیش تر است. در نزدیکی سن بلوغ سرعت رشد کمتر خواهد شد.

 درکشور ایران میزان متوسط رشد قد مردان حدود ۱۷۳cm و در زنان حدود ۱۵۹cm می باشد.

شواهد به تازگی نشان داده که رشد قد و افزایش قد در ایران در حال توقف است و به برخی از دلایل آن سو تغذیه، بی تحرکی و ژنتیک می باشد. این در حالی است که پژوهشگران ژاپنی و کره ای در طی سالهای اخیر با بر نامه ریزی در این زمینه توانسته اند که به افزایش قد جوانا ن شان کمک کنند.

… و اما راه های افزایش قد…

فرمول پایه:   افزایش قد =  استرس – ( ژنتیک + ورزش + تغذیه )

 تغذیه-ورزش-ژنتیک

ژنتیک: یکی از عوامل بسیار تأثیر گذار در افزایش قد است. که می توان گفت اندازه قد فرزند میانگین قد پدر ومادر است و پدر و مادر به طور متوسط هر کدام حدود ۵۰٪ در ژنتیک فرزندشان نقش دارند. راه های زیادی برای اصلاح نژاد وجود دارد.

تغذیه: شما می توانید با رژیم غذایی مناسب به رشد قدتان بهبود بیش تری ببخشید. خوردن تغذیه ی مناسب باعث می شود که مواد غذایی پر انرژی کمک کند به غده ی هپوفیز  تا این غده تحریک بشود و تولید هورمون سوماتترون (هورمون رشد) کند. از جمله مواد که به رشد  قد کمک می کنند: 

مصرف روزانه ۱۵۰ گرم گوشت و حبوبات پخته شده.

۲ تا ۳ لیوان شیر و سفیده تخم مرغ همراه با سبزیجات.

مصرف مکمل ها و ویتامین ها و املاح و مصرف آهن طبق دستور پزشک.

غذاهای دریایی مانند میگو و ماهی و دانه های روغنی.

و مهمترین غذا و اثر گذار ترین غذا برای رشد، خرما است.

ورزش: بی تحرکی یکی از عواملی است که باعث نقص هورمون های هپوفیز می شود. باید توجه داشته باشید که اگر اهل ورزش هستید و چنانچه سعی  دارید بلند قامت شوید باید تمرینات ورزشی خاصی را در صبح زود انجام دهید که این وقت روز مناسب ترین زمان برای شما می باشد. این تمرینات شامل حرکات کششی و ژمیناستیک، یوگا، بارفیکس، شنا است. اشخاصی هستند که با ورزش کردن در طی دو- سه سال سن بلوغ، داری افزایش قد چشمگیری شدند.

خوابخواب: بی خوابی انسان را دچار مشکلات زیادی می کند و اعضای بدن انسان دچار اختلال می شوند. شما می توانید با یک برنامه ریزی مناسب خواب خود را کنترل کنید. استاندارد خواب اینگونه است که بهترین زمان خواب ساعات اولیه شب است. به این دلیل که در این زمان اوج ترشح هورمون های سوماتتروپین (هورمون رشد) می باشد. خوب است بدانید خوابی که در ساعات اولیه شب شروع می شود حدود ۲ برابر تا ثیر گذارتر از خواب آخر شب است و همچنین سحر خیزی هم باعث تعادل مزاج می شود و تاثیر بسزایی در رشد قد دارد. خوب است بدانید خواب بعدازظهر هم فواید بسیاری دارد. از جمله فواید آن کاهش کورتیزول (هورمون استرس) و ریکاوری عضلات و بازسازی مغزی است.




همچنین بخوانید
ویژه های سایت
آخرین مطالب
هدیه ای ماندگار و اصیل


جهت افزایش کیفیت مطالب لطفا دیدگاه خود را در خصوص این مطلب بیان کنید.

( الزامي ) (الزامي)


  1. نقی گفت:

    سلام. بسیار جالب بود.در ضمن هیپوفیز درستشه، نه هپوفیز

  2. تقی گفت:

    سلام ممنون از نظرتون گاهی اوقات پیش میاد دیگه اشباه لپی شده

  3. گمنام گفت:

    من دخترم ولی قدم ۱۷۳