تاريخ انتشار : ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ تعداد بازديد : 9038

 یاد هست!


بسم الله الرحمن الرحیم

تهران،محله شمیران،خیابان پارک امین الدوله. خدایش رحمت کند،مرحوم مغفور شهداری منطقه۱۱ تهران را! ۳۱ سالی میشود عمرش را داده است به شما، و اما اینکه یادش کردیم محض آن یادبودی  است که از وی گذاشته است، درست در همان آدرسی که بالا خدمتتان عرض کردم و برای اینکه شهداری هم عصر ما بداند، از او هم میتوان یاد کرد!

البته نمیدانم چرا شهداری های مذکور  برای یاد هست های وی یادبود برگزار نمی کنند؟! جاذبه و دافعه علی اش،بیست گفتارش،مسئله حجابش،سیری در نهج البلاغه اش،داستان راستانش و …

و اما وی؟!

رسانه بیگانه مینویسد! “در ادبیات رسمی جمهوری اسلامی از وی به عنوان معلم شهید یاد میگردد”و از آن جهت در خرد نوشتار بالا لفظ وی را نقر کردم که بگویم نوشته مان رسمی نیست! و از آن خاطر اکنون میگویم معلم شهید که بدانند ادبیات رسمی و غیر رسمی ندارد،استاد متفکر شهید مرتضی مطهری.

از قول حضرت امام رحمت الله علیه میگویم عمر شریف و ارزنده خود را در راه اهداف مقدس اسلام صرف کرد و با کج روی ها و انحرافات مبارزه سرسختانه کرد.

کتاب هایشان را اکثر متفکرین و روشنفکران خوانده اند و می خوانند. اما در این میان آمار عموم مردم کمی کم رنگ است شاید از ترس سنگین بودن اما بر خلاف تصورات، معلم شهید “با قلمی روان و فکری توانا در تحلیل مسائل اسلامی و توضیح حقایق فلسفی با زبان مردم و بی قلق و اظطراب به تعلیم و تربیت جامعه پرداخته و آثار قلم و زبان او بی استثنا آموزنده و روانبخش است و مواعظ و نصایح او که از قلبی سرشار از ایمان و عقیدت نشاءت میگرد برای عارف و عامی سودمند و فرح زاست”

صفحات را بیش از این با خطوط، سیاه نمیکنم اینها همه اش بروکراسی است، مسئله اینجاست؛ عمل کردن! و امید است که ملت و دولت و در یک کلام ما در این روزها با انجام اقدامات فرهنگی پیرامون این متفکر فرهیخته و نه با انتشار حجم عظیمی از پوستر ها، بنرها،تابلوهای تبلیغاتی و … این روز را با عمل کردن و نه حرف بزرگداشت بداریم. حقیر از خود شروع میکنم، سهم من؛ در این روزها که رفقا به بهانه ی روز معلم، پدر معلم را درمی آورند و با شوخی ها، کف زدن ها سوت زدن ها و … حسابی روح معلم شهید را شاد میکنند، جان خود را با مطالعه یکی دیگر از کتب استاد شهید مرتضی مطهری پرطراوت میکنم و در محضر درس این استاد مینشینم، انشاالله تعالی

و شما، پر طراوت باشید!


بیوگرافی

استاد شهید مطهری در ۱۳ بهمن ۱۲۹۸ در فریمان از توابع مشهد در خانواده‌ای روحانی متولد شد. در سن دوازده سالگی به حوزه علمیه مشهد رفت و به تحصیل مقدمات علوم اسلامی همت گماشت و در سال ۱۳۱۶ برای تکمیل تحصیلات خود عازم حوزه علمیه قم شد.او اساتیدی همچون آیت‌الله صدوقی، آیت الله مرعشی نجفی، آیت الله بروجردی، علامه سید محمد حسین طباطبائی، حاج میرزا علی آقا شیرازی، سید محمد حجت ، سید محمد محقق داماد و امام خمینی رحمت الله علیه بهره میگیرد. و در سال ۱۳۳۱ ازدواج می‌کند که از این پیوند چهار دختر و سه پسر به ثمر می نشیند.شهید مطهری در سال ۱۳۳۱ از قم به تهران مهاجرت میکند، و در این شهر به تدریس و تألیف و سخنرانی‌های تحقیقی میپردازد.ایشان همچنین در  دانشگاه تهران نیز مشغول به تدریس میشوند. استاد شهید مرتضی مطهری در بعد ازظهر روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ پس از پایان جلسه‌ای در منزل یدالله سحابی، در تاریکی شب و هنگام خروج از محل جلسه، هدف گلوله یکی از افراد گروه فرقان قرار میگیرند، و پس از انتقال به بیمارستان به فیض عظیم شهادت نائل میگردند…

جالب است بخوانید!

امام خمینی رحمت الله علاقه زیادی به وی داشت، تا بدانجا که بعد از مرگش فرمودند: «مطهری پارهٔ تن اسلام و حاصل عمر من بود.»

استاد شهید مطهری در آسیب شناسی روحانیت می گویند” گاه افرادی که نه علم دارند و نه ایمان، برای استفاده از مزایای این لباس به این صورت درمی‌آیند و موجب آبروریزی می‌گردند.”

به عقیده ایشان یکی از عوامل انحطاط و عقب افتادگی مسلمانان فهم غلط آنها از دین است، و بی‌توجهی به منابع دینی در فرآیند بازسازی فکر دینی موجب می‌شود تا عناصر و مفاهیمی خارج از دین به آن راه یابد.

استاد شهید مطهری معتقد بود که باید اسلام را آن‌طور که هست به مردم معرفی کنیم، نه چیزی به آن بیفزاییم و نه بکاهیم، به تعبیر دیگر اسلام را بدون آرایش و پیرایش عرضه کنیم، آن‌گاه «فطرت حقیقت‌جوی» انسان‌ها به‌سوی آن جذب خواهد شد.

به نظر شهید مطهری: «سعدی اشتباه کرده که گفته بنی‌آدم اعضای یکدیگرند. دروغ است که بنی‌آدم اعضای یکدیگرند. آمریکایی‌ها و ویتنامی‌ها هر دو بنی‌آدم‌اند، ولی دروغ است که اعضای یک پیکرند. پیغمبر فرمود مومنان اعضای یک پیکرند. مَثَل اهل ایمان دوستی و مهربانی متقابل است. وقتی یک عضو درد می‌کشد سایر اعضا هم ناراحتند و با این عضو همدردی می‌کنند.»

چند جمله از چند کتاب…

بیست گفتار

ممکن است در ذهن بعضی ها این شبهه باشد که ما به حکم اینکه موحد هستیم و خدا را خالق و رزاق میدانیم …پس لزومی ندارد که درباره ی مسائلی که مربوط به ارزاق و سهمیه ها و نصیب های مردم است و مربوط به خداست فکر کنیم و تکلیف معین کنیم،بلکه حق نداریم در این باره فکر کنیم،این یک نوع دخالت کردن در کار خداوند و منافی با اصل توحید است،کار خدا را باید به خدا واگذار کرد،کار ما توکل و اعتماد به رزاقیت خداوند و کار خدا روزی آفرینی و روزی رسانی است.

در جواب این شبهه عرض میکنیم…اگر منافات می داشت دستور انفاق نمی رسید. مگر انفاق و صدقات جز این است که به رزق و روزی مردم کمک شود؟آیا این کار شرکت در رزاقیت و اعانت خداوند است در کاری که خودش به عهده گرفته است؟!

سیری در نهج البلاغه

آیا در نهج البلاغه درباره ی ذات حق و اینکه او چیست و چه تعریفی می توان برایش ذکر کرد بحثی شده است؟ بلی بحث شده است،زیاد هم بحث شده است… “مَعَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ لاَ بِمُقَارَنَةٍ وَ غَيْرُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ لاَ بِمُزَايَلَةٍ” او با همه چیز است ولی نه به این نحو که جفت و قرین چیزی واقع شود و در نتیجه آن چیز نیز قرین و همدوش او باشد،و مغایر با همه چیز است و عین اشیاء نیست ولی نه به این وجه که از اشیاء جدا باشد و وجودات اشیاء مرزی برای ذات او محسوب شود.

“لیس فی الاشیاء بوالج و لا عنها بخارج” او در اشیا حلول نکرده است،زیرا حلول مستلزم محدودیت شئ حلول کننده و گنجایش پذیری اوست؛در عین حال از هیچ چیز هم بیرون نیست زیرا بیرون بودن نیز خود مستلزم نوعی محدودیت است.

جاذبه و دافعه علی علیه السلام

در این مردم(خوارج)خطر جهالت و عبادت توأم بود.علی می خواست با جهالت آنها بجنگد.اما چگونه ممکن بود جنبه ی زهد و تقوا و عبادت اینها را از جنبه ی جهالتشان تفکیک کرد،بلکه عبادتشان عین جهالت بود.عبادت توأام با جهالت از نظر علی_که اسلام شناس درجه ی اول است_ارزشی نداشت.لهذا آنها را کوبید و وجهه ی زهد و تقوا و عبادتشان نتوانست سپری در مقابل علی قرار گیرد .

خطر جهالت این گونه افراد و جمعیت ها بیشتر از این ناحیه است که ابزار و آلت دست زیرکها قرار میگیرند و سد راه مصالح عالیه ی اسلامی واقع می شوند.همیشه منافقان بی دین،مقدسان احمق را علیه مصالح اسلامی بر می انگیزند؛اینها شمشیری میگردند در دست آنها و تیری در کمان آنها.چقدر عالی و لطیف علی علیه السلام این وضع اینها را بیان می کند،می فرماید:

ثم انتم شرار الناس و من رمی به الشیطان مرامیه و ضرب به تیهه”همانا بدترین مردم هستید.شما تیر هایی هستید در دست شیطان که از وجود پلید شما برای زدن نشانه  ی خود استفاده میکند و به وسیله ی شما مردم را در حیرت و تردید و گمراهی می افکند.

کتاب مسئله حجاب

حقیقت امر اینست که در مسأله پوشش_و به اصطلاح عصر اخیر حجاب_سخن در این نیست که آیا زن خوب است پوشیده در اجتماع ظاهر شود یا عریان؟روح سخن این است که آیا زن و تمتعات مرد از زن باید رایگان باشد؟آیا مرد باید حق داشته باشد که از هر زنی در هر محفلی حداکثر تمتعات را به استثناء زنا ببرد یا نه؟

اسلام که به روح مسائل می نگرد جواب می دهد: خیر،مردان فقط در محیط خانوادگی و در کاد قانون ازدواج و همراه با یک سلسله تعهدات سنگین می توانند از زنان به عنوان همسر قانونی کامجویی کنند،اما در محیط اجتماع استفاده از زنان بیگانه ممنوع است.و زنان نیز از اینکه مردان را در خارج از کانون خانوادگی کامیاب سازند به هر صورت و به هر شکل ممنوع می باشند.

….به قول ویل دورانت:((دامنهای کوتاه برای همه ی جهانین بجز خیاطان نعمتی است)) پس روح مسأله،محدودیت کامیابی ها به محیط خانوادگی و همسران مشروع، یا آزاد بودن کامیابی ها و کشیده شدن آنها به محیط اجتماع است.اسلام طرفدار فرضیه ی اول است.

از نظر اسلام محدودیت کامیابی های جنسی به محیط خانوادگی و همسران مشروع،از جنبه ی روانی به بهداشت روانی اجتماع کمک می کند،و از جنبه  خانوادگی سبب تحکیم روابط افراد خانواده و برقراری صمیمیت کامل بین زوجین می گردد،و از جنبه ی اجتماعی موجب حفظ و استیفاء نیروی کار و فعالیت می گردد،و از نظر وضع زن در برابر مرد،سبب می گردد که ارزش زن در برابر مرد بالا رود.

یاد هست ها

    • آیینه جام
    • اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب
    • آزادی معنوی
    • اسلام و مقتضیات زمان (۲ جلد)
    • آشنایی با علوم اسلامی (۳ جلد: منطق و فلسفه، کلام و عرفان و حکمت عملی، اصول فقه و فقه)
    • آشنایی با قرآن (فعلا ۱۱ جلد)
    • شرح اصول فلسفه و روش رئالیسم علامه طباطبایی (۵ جلد)
    • امامت و رهبری
    • امدادهای غیبی در زندگی بشر
    • انسان در قرآن
    • انسان کامل
    • انسان و ایمان
    • انسان و سرنوشت
    • بیست گفتار
    • پاسخ‌های استاد به نقدهای کتاب مساله حجاب
    • پیامبر امی
    • پیرامون انقلاب اسلامی
    • پیرامون جمهوری اسلامی
    • تعلیم و تربیت در اسلام
    • تکامل اجتماعی انسان
    • توحید
    • جاذبه و دافعه علی
    • جامعه و تاریخ
    • جهاد
    • جهان‌بینی توحیدی
    • حرکت و زمان در فلسفه اسلامی (۲ جلد)
    • حق و باطل
    • حکمت‌ها و اندرزها
    • حماسه حسینی (۳ جلد)
    • خاتمیت
    • ختم نبوت
    • خدمات متقابل اسلام و ایران
    • الاسلام/تالیف مرتضی مطهری؛ ترجمه محمد‌هادی الیوسفی
    • داستان راستان (۲ جلد)
    • درسهای الهیات شفا (۲ جلد)
    • ده گفتار
    • زندگی جاوید یا حیات اخروی
    • سیری در سیره ائمه اطهار
    • سیری در سیره نبوی
    • سیری در نهج‌البلاغه
    • شرح مبسوط منظومه (۴ جلد)
    • شرح منظومه (۲ جلد)
    • شش مقاله (الغدیر و وحدت اسلامی)
    • شش مقاله (جهان بینی الهی و جهان بینی مادی)
    • عدل الهی
    • عرفان حافظ (تماشاگه راز)
    • علل گرایش به مادیگری (به ضمیمه ماتریالیسم در ایران)
    • فطرت
    • فلسفه اخلاق
    • فلسفه تاریخ (۲ جلد)
    • قیام و انقلاب مهدی (به ضمیمه شهید)
    • لمعاتی از شیخ شهید
    • مساله حجاب
    • مساله ربا (به ضمیمه بانک و بیمه)
    • مساله شناخت
    • معاد
    • مقالات فلسفی (۳ جلد)
    • نبوت
    • نظام حقوق زن در اسلام
    • نظری به نظام اقتصادی اسلام
    • نقدی بر مارکسیسم
    • نهضت‌های اسلام صد ساله اخیر
    • وحی و نبوت
    • ولاها و ولایت‌ها\’
    • مسله نفاق
    • سعادت علوم اسلامی
    • ..تاثیرعنصرامر به معروف و نهی از منکر در نهضت امام حسین ع
    • ..مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی

یک هدیه

امام علی علیه السلام فرمودند؛ در مقابل استادت به پا خیز حتی اگر امیر باشی.




همچنین بخوانید
ویژه های سایت
آخرین مطالب
هدیه ای ماندگار و اصیل


جهت افزایش کیفیت مطالب لطفا دیدگاه خود را در خصوص این مطلب بیان کنید.

( الزامي ) (الزامي)


  1. besf.ir گفت:

    سلام همرزم عزیز لوگوی شما در وبسایت ما قرار گرفت اگر ممکن است شما هم لوگوی ما رو قرار دهید ممنون

  2. عباس گفت:

    جالب وآموزنده بود.تشکر (Y)