تاريخ انتشار : ۱ اسفند ۱۳۹۰ تعداد بازديد : 3904

 نقش مردم در انتخابات


۱) بعضی از نمایندگان خلاف مصالح اسلام و مردم عمل می کنند ، تکلیف ما چیست؟

اگر چنانچه وكلاى شما بعضى‏هايشان تخلف كردند ، به آنها تنبه بدهيد كه آقا نكن . اگر زيادتر كردند دفعه ديگر تعيينشان نكنيد ، كسى ديگر را تعيين كنيد . و من حالا دارم با همه وكلا اين مطلب را مى‏گويم كه اگر مسيرتان را از مسير ملت جدا بكنيد و بخواهيد علحيده باشيد و تكلفتان را با كسانى كه مخالفت با اسلام كردند و جوانهاى ما را آنطور كشتند و ابرار ما را اينطور كشتند جدا نكنيد ، اگر اين دوره هم صحبتى نشود ، دوره ديگر شما التماس دعا داريد .۱

۲) با تبیین شرایط فعلی ، بفرمایید وظیفه افراد مؤمن ومتعهد چیست؟

امروز روزى است كه آنهايى كه از اول تا حالا مخالف با جمهورى اسلامى بودند ، اسلام را مخالف مقاصد خودشان مى‏ديدند ، آنها به دست و پا افتاده‏اند و دارند تبليغات مى‏كنند . اگر مؤمنين كنار بروند ، آنهايى كه متعهد به اسلام هستند كنار بروند و اينها بيايند و قبضه كنند ، مثل صدر مشروطه كه رفتند كنار اشخاصى كه متعهد بودند و قبضه كردند مشروطه را آنهايى كه متعهد به اسلام نبودند ، اسلام را به آنجا كشاندند كه همه ديديد . اگر در صدر مشروطه علما آمده بودند در ميدان، مؤمنين آمده بودند ، روشنفكرهاى متعهد آمده بودند و مسلمان متعهد آمده بودند و قبضه كرده بودند مجلس را و نگذاشته بودند كه ديگران بيايند مجلس را بگيرند ، ما به اين روزگار نمى‏رسيديم ، ما مملكت‏مان خراب نمى‏شد ، ما عزتمان از بين نمى‏رفت۲٫

۳) تأکید حضرتعالی بر بیداری اقشار مردم به چه دلیل است؟

اگر ملت بيدار نشود ، اگر علماء اسلام بيدار نباشند ، غفلت كنند ، اگر چنانچه علماى قم ، مدرسين قم ، طلاب قم ، علماء تهران ، روحانيت مبارز تهران ، علماء همه بلاد و روحانيون همه بلاد و مردم بيدار نشوند ، الان دارند وضعى را ، يعنى مى‏خواهند وضعى را كار كنند كه زمان مشروطه كردند و بدانيد گناهش به گردن همه ماست .۳

۴) نقش بانوان در انتخابات چگونه است؟

همانطورى كه مردها فعاليت مى‏كنند براى انتخابات ، خانم‏ها هم بايد فعاليت بكنند براى اينكه فرقى ما بين شما و ديگران در سرنوشت تان نيست . سرنوشت ايران ، سرنوشت همه است .۴

۵) برخی افراد متعهد از ترس تخریب شخصیت و وجهه خود ، وارد میدان انتخابات نمی شوند ، پیام حضرتعالی برای آنان چیست؟

بايد در صحنه باشيد ، عذرى نداريد كه برويد كنار بنشينيد . البته اشخاصى پيدا مى‏شوند كه با گفته‏هاى خودشان ، نوشته‏هاى خودشان مى‏خواهند شما را نگذارند وارد بشويد . آنها مى‏خواهند كه اشخاصى را تعيين بكنند كه بعدها ما گرفتار بشويم . شماها بايد وارد باشيد در مسأله و با كمال جديت اهميت بدهيد به اين مسأله و مردم را وارد كنيد .۵

۶) ” کار مجلس سیاسی است و باید سیاست را به اهلش سپرد .” در مقابل این استدلال چه توصیه ای وجود دارد؟

اين امر سياسى به همه مربوط است ، به اسلام مربوط است ، به حفظ اسلام مربوط است . ما اگر نظارت نكنيم يعنى ملت اگر نظارت نكنند در امور دولت و مجلس و همه چيز اگر كنار بروند و بسپارند دست اينها و بروند مشغول كارهايشان بشوند ، ممكن است يك وقت به تباهى بكشند .۶

۷) چه سفارشی به مردم در خصوص شرکت در انتخابات دارید؟

وصيت من به ملت شريف آن است كه در تمام انتخابات رئيس جمهور و چه نمايندگان مجلس شوراى اسلامى و چه انتخاب خبرگان براى تعيين شوراى رهبرى يا رهبر ، در صحنه باشند و اشخاصى كه انتخاب مى‏كنند روى ضوابطى باشد كه اعتبار مى‏شود .۷

۸ ) تکلیف شرعی برای شرکت در انتخابات را بیان فرمایید؟

از مراجع و علماء بزرگ تا طبقه بازارى و كشاورز و كارگر و كارمند ، همه و همه مسوول سرنوشت كشور و اسلام مى‏باشند چه در نسل حاضر و چه در نسل‏هاى آتيه . و چه بسا كه در بعض مقاطع عدم حضور و مسامحه ، گناهى باشد كه در رأس گناهان كبيره است .۸

۹) برخی متدینین به جهت مشاهده انحراف از برخی اشخاص و گروه ها ، از شرکت در انتخابات دلسرد شده اند ، چه باید بکنند؟

آن مقدسى كه خيال مى‏كند كنار نشسته و دخالت در امور اسلامى نمى‏كند، او بر خلاف اسلام دارد رفتار مى‏كند … آن آدمى كه به واسطه اينكه مثلاً يك چيز اعوجاجى از يك نفر مى‏بيند يا از يك گروهى مى‏بيند كنار برود ، اين برخلاف مصالح اسلام عمل مى‏كند … به مردم عرض مى‏كنم شركت كنيد در اين انتخابات و تميز بدهيد اشخاصى را كه لايق‏اند براى اين مقام ، مقدرات كشورتان را به دست كسانى بدهيد كه براى كشور شما مفيدند از حيث سياست ، از حيث اقتصاد ، از حيث همه چيز . اگر مسامحه بكنيد و امروز هم كسى نفهمد ، خدا هست ، خدا مى‏داند و مى‏بيند . شما در محضر خدا هستيد هر جا هستيد ۹٫

۱۰) عده ای از مردم به جهت اشکالاتی که به بعضی از مسئولان دارند که ممکن است صحیح هم باشد ، در انتخابات شرکت نمی کنند . در این باره نظر حضرتعالی را جویا می شویم؟

فرضاً كه ما بد باشيم اما اسلام كه خوب است ، اسلام را كه قبول دارند همه اين يك وظيفه اسلامى است كه ما حفظ كنيم جمهورى اسلامى را . اگر مجلس لطمه‏اى بر آن وارد بشود به جمهورى اسلامى لطمه وارد مى‏شود .۱۰

۱۱) البته مردم نظام جمهوری اسلامی را می خواهند ، با این حال گلایه های به حقی از برخی مسئولین دارند؟

مردم اگر اسلام را ، استقلال و آزادى را ، نبودن تحت اسارت شرق و غرب را مى‏خواهند ، همه در انتخابات شركت كنند و در صحنه حاضر باشند .۱۱

۱۲) چه مسئولیتی متوجه کسانی است که در امر شرکت در انتخابات مسامحه می کنند؟

اگر مسامحه كنيد، در پيشگاه خداى تبارك و تعالى ، اگر نرويد و رأى ندهيد و آنها كه جديت دارند به اينكه وارد بشوند در مجلس و به هم بزنند اوضاع ايران را ، آنها خداى نخواسته بروند ، مسؤوليتش به عهده شماست مستقيماً .۱۲

۱۳) اقشار مختلف مردم مسئول اند . چه مسئولیتی متوجه آنان است؟

ملت اگر چنانچه كنار بنشيند ، اشخاص مؤمن ، اشخاص متعهد كنار بنشينند و اشخاصى كه نقشه كشيده‏اند براى اين مملكت از چپ و راست ، آنها وارد بشوند در مجلس ، تمام مسئوليت به عهده ملت است ، هر قدمى كه بر ضد اسلام بردارند ، در نامه اعمال ملت نوشته شود ، هر كارى كه انجام بدهند مسؤوليتش متوجه ملت است .۱۳

۱۴) علیرغم توصیه های حضرتعالی ، عده ای از عدم شرکت در انتخابات صحبت می کنند . نظر حضرتعالی چیست؟

اگر ملت به اين حرف گوش نكرد ، من حجت دارم ، فردا در پيشگاه خداى تبارك و تعالى از من سؤال خواهد شد ، من عرض مى‏كنم در آنجا كه من به ملت ، مصالح و مفاسد را گفتم ، من گفتم به اينكه اگر شما مسامحه كنيد ، آنهايى كه مى‏خواهند شما را به بند بكشند ، آنهايى كه با اسلام مخالفند ، آنهايى كه با جمهورى اسلام از اول تا حالا مخالفت كرده‏اند ، آنها خواهند پيش برد و اگر چنانچه خداى نخواسته آنها پيش ببرند و مملكت ما باز برگردد به حالى كه سابق بود ، يا به دست چپى‏ها بيفتد يا به دست راستى‏ها بيفتد تمام مسؤوليتش به عهده شماست .۱۴

۱۵) ” ما کسی را نمی شناسیم ، پس رأی هم نمی دهیم .” این استدلال را چگونه پاسخ می دهید؟

مردم با علما و اشخاص مورد اعتمادشان مشورت كنند ، بعد به هر كس كه خواستند راى دهند . مردم نبايد كنار بروند اگر مردم كنار بروند همه شكست مى‏خوريم . خود مردم نگذارند قلدرها دخالت كنند ، افراد نالايق دخالت كنند . اگر عده‏اى جمع شدند و افراد نالايق را انتخاب كردند ، مردم به آنها راى ندهند ، اگر مردم هم متوجه نشدند . مجلس آنها را قبول نكند . تمام مردم موظفند كه در انتخابات حاضر باشند .۱۵

۱۶) ” رأی ما که اثری ندارد ، پس مهم نیست چه کسی را انتخاب کنیم .” آیا این بی تفاوتی قابل اغماض است؟

اگر بروند و در تشخيص مسامحه كنند و اشخاص متعهد مسلم ، كسانى كه براى كشور و اهالى كشور ارج قائل هستند ، كسانى كه نمى‏خواهند زمام امور كشور ما به دست چپ بيفتد يا به دست راست بيفتد ، اين اشخاص را اگر چنانچه تعيين كنند ، به تكليف خودشان عمل كرده‏اند و اگر چنانچه مسامحه در اين امر كنند و آنها پيش ببرند ، آنهائى كه مى‏خواهند ما را به زنجير چپ و راست بپيوندند و ما را اسير كنند در دست قدرت‏هاى بزرگ ، اگر آنها پيش ببرند و شما ساكت باشيد ، تمام مسؤوليت متوجه شماست .۱۶

۱۷) آیا می توان چشم بسته و فقط به جهت شرکت در انتخابات به کسی رأی داد؟

احدى شرعاً نمى‏تواند به كسى كوركورانه و بدون تحقيق رأى بدهد و اگر در صلاحيت شخص يا اشخاصى تمام افراد و گروه‏ها نظر موافق داشتند ولى رأى دهنده تشخيص‏اش بر خلاف همه آنها بود ، تبعيت از آنها صحيح نيست و نزد خداوند مسووليت دارد و اگر گروه يا اشخاص ، صلاحيت فرد يا افرادى را تشخيص دادند و از اين تأييد براى رأى دهنده اطمينان حاصل شد مى‏تواند به آنها رأى دهد .۱۷

۱۸) برای افرادی که در انتخابات شرکت می کنند ولی بدون مسئولیت پذیری ، چه توصیه ای دارید؟

مساله ، مساله اين نيست كه خوب ، من دلم مى‏خواهد يك وكيل داشته باشم ، دلم مى‏خواهد يك وزير داشته باشم ، خير ، قضيه اين نيست ، قضيه سپردن يك مملكتى است به دست يك كسى كه اگر ناباب از كار در آيد ، صدمه به اسلام ميزند ، جمهورى اسلام را از بين مى‏برد ، اين يك مساله حياتى است براى شما ، براى اسلام و مسلمين .۱۸

۱۹) مردم چگونه کاندیداها را بشناسند؟

شناخت اين اشخاص يا با آشنائى به اعمال و رفتار آنان از زمان رژيم طاغوت تاكنون است و يا به معرفى روحانيون متعهد در شهرستان‏ها يا اشخاص متدين موجه كه گرايش به چپ و راست يا دسته‏اى نداشته باشند .۱۹

۲۰) تکلیف در قبال افرادی که ظن انحراف به آنها می رود چیست؟

بايد به اشخاصى كه احتمال انحراف در آنان مى‏رود رأى ندهند ، چه احتمال انحراف عقيدتى ، اعمالى و يا اخلاقى باعث مى‏شود كه به چنين اشخاص اعتماد نمى‏شود كرد و رأى به آنان موجب مسؤوليت خواهد بود .۲۰

۲۱) اینکه به کسانی رأی دهیم که گرفتاریهای اجتماعی را برطرف کنند ، می تواند ملاک انتخاب قرار گیرد؟

مردم كوشش كنند كه وكلاى صالح متدين در مجلس بفرستند . تمام گرفتارى‏ها و تمام چيزهائى كه بر خلاف موازين عمل مى‏شود آنجا حل مى‏شود . ديگر نه دولت مى‏تواند خودش يك كارى بكند ، يك برنامه‏اى بدهد تا يك وقت خلاف باشد و اگر چنانچه انشاءالله آنهائى هم كه در مجلس مى‏روند ، مردم ، انشاءالله اميدوارم همين طور هم بشود براى اينكه مملكت ما همه متدينند اكثراً و وكيل متدين تعيين مى‏كنند وقتى بنا شد وكلاى متدين باشند و مقيد به احكام شرع باشند كه انشاءالله هستند ، آنوقت اين مسائل همه‏اش حل شود .۲۱

۲۲) به نظر حضرتعالی مردم به چه کسانی رأی دهند؟

اشخاصى اسلامى ، متعهد ، غير منحرف از صراط مستقيم الهى را در نظر بگيريد و سرنوشت اسلام و كشور خود را به دست كسانى دهيد كه به اسلام و جمهورى اسلامى و قانون اساسى معتقد و نسبت به احكام نورانى الهى متعهد باشند و منفعت خود را بر مصلحت كشور مقدم ندارند .۲۲

۲۳) امید حضرتعالی در نوع انتخاب وکلا توسط مردم چیست؟

من اميدوارم كه اين مرحله را هم به شايستگى و به طورى كه دلخواه همه ملت ماست و دلخواه ماست عمل بكنند و وكيل‏هائى كه آراسته هستند به اخلاق خوب ، متعهد هستند به اسلام ، وفادار هستند به كشور خودشان ، خدمتگزار هستند به شما و به كشور ، آن اشخاص را انتخاب كنند و در مجلس بفرستند .۲۳

اميد است ملت مبارز متعهد به مطالعه دقيق در سوابق اشخاص و گروه‏ها ، آراء خود را به اشخاصى دهند كه به اسلام عزيز و قانون اساسى وفادار باشند و از تمايلات چپ و راست ، مبرا باشند و به حسن سابقه و تعهد به قوانين اسلام و خيرخواهى امت معروف و موصوف باشند . بايد ملت شريف بدانند كه انحراف از اين امر مهم اسلامى ، خيانت به اسلام و كشور است و موجب مسؤوليت عظيم امت .۲۴

۲۴) لطفاً باز هم از شرایط نمایندگان برای ما بفرمایید؟

بايد وكلاى آزادمنش ، وكلاى ملى ، وكلاى متدين ، وكلاى فاضل به مجلس شورا بفرستيد .۲۵

اشخاصى كه غربى نباشند كه بعد ما را بكشانند به طرف غرب ، شرقى نباشند كه ما را بكشانند از آن طرف ، به صراط مستقيم اسلام باشند و مسلم باشند ، متعهد باشند ، عالم به اوضاع وقت ، عالم به اسلام و عرض مى كنم كه امين در كارهايشان ، اينطور باشند .۲۶

افراد متدين و درد مستضعفان چشيده و آگاه به مسائل دينى سياسى و همگام با محرومين .۲۷

سعى كنيد مثل مرحوم مدرس را انتخاب كنيد .۲۸

كسانى را انتخاب كنند كه صد در صد مسلمان و معتقد به احكام اسلام و معتقد به اجراى احكام اسلام و مخالف با مكتب‏هاى انحرافى و معتقد به جمهورى اسلامى باشند .۲۹

۲۵) حضرتعالی از وکلای ملی یاد کردید آیا منظور شما همان ملی گراها یا ملی – مذهبی ها هستند؟

ما از اين ملى‏ها هيچى نديديم جز خرابكارى … ما چقدر سيلى از اين مليت خورديم . من نمى‏خواهم بگويم كه در زمان مليت ، در زمان آن كسى كه اينهمه از آن تعريف مى‏كنند ، چه سيلى به ما زد آن آدم ، من نمى‏خواهم بگويم كه طلبه‏هاى مدرسه فيضيه را به مسلسل بستند در آن زمان، همانطور كه در زمان پهلوى بستند كه من و آقاى حائرى بالاى سر اين جوان‏هائى كه از مدرسه فيضيه به تير بسته شده بودند ، رفتيم و اطباء جرات نمى‏كردند بنويسند اين زخمى شده است .۳۰

۲۶) حضرتعالی فرمودید مثل مدرس را انتخاب کنید . ویژگی مدرس چه بود؟

البته مثل مدرس كه به اين زودى‏ها پيدا نمى‏شود ، شايد آحادى مثل مدرس باشند . كسانى را كه انتخاب مى‏كنيد بايد مسائل را تشخيص دهند ، نه از افرادى باشند كه اگر روس يا امريكا يا قدرت ديگرى تشرى زد بترسند ، بايد بايستند و مقابله كنند .۳۱

۲۷) آیا به صرف آنکه فردی خوب است می تواند نماینده اصلح برای مردم باشد؟

مجرد اينكه اين آدم خوبى است خيلى ، اول وقت نمازش را مى‏خواند و نماز شب مى‏خواند اين براى مجلس كفايت نمى‏كند . مجلس اشخاص سياسى لازم دارد ، اشخاص اقتصاددان لازم دارد ، اشخاص سياستمدار لازم دارد ، اشخاص مطلع بر اوضاع جهان لازم دارد . بايد تعهد به اسلام باشد و موافقت با جمهورى اسلامى باشد لكن اين مسائل هم باشد .۳۲

۲۸) فرمودید نماینده باید دلسوز ملت باشد ، این ویژگی را تبیین فرمایید؟

اگر مسلمان باشد و متعهد باشد ، آن براى ملت دلسوز است ، خيانتكار نيست ، با امانت كارش را انجام مى‏دهد .۳۳

۲۹) مهمترین ویژگی یک نماینده چیست؟

از مهمات امور تعهد وكلاى مجلس شوراى اسلامى است .۳۴

افرادى را انتخاب كنيد كه متعهد به اسلام ، شرقى و غربى نباشند ، بر صراط مستقيم انسانيت و اسلاميت باشند .۳۵

۳۰) ملاک تشخیص آنکه انتخاب ما صحیح است یا خیر ، چیست؟

اگر اصلح را انتخاب كرديد ، كارى اسلامى مى‏كنيد و اين يك محكى است براى خودتان كه تشخيص بدهيد انتخاب براى اسلام است يا براى صلاح خودتان .۳۶

۳۱) چه تعریفی از انتخاب اصلح ارائه می فرمایید؟

انتخاب اصلح براى مسلمين يعنى انتخاب فردى كه تعهد به اسلام و حيثيت آن داشته باشد . و همه چيز را بفهمد و چون در مجلس ، اسلام تنها كافى نيست ، بلكه بايد مسلمانى باشد كه احتياجات مملكت را بشناسد و سياست را بفهمد و مطلع به مصالح و مفاسد كشور باشد و ممكن است به شما و گروه شما هم مربوط نباشد .۳۷

۳۲) انتخاب صحیح با این شرایط تبلیغات کمی دشوار شده است . سفارش حضرتعالی چیست؟

تحت تاثير تبليغات واقع نشوند و خودشان با موازين اسلامى اشخاص صحيح را انتخاب كنند .۳۸

۳۳) آیا می توان از نظرات دیگران در چگونگی انتخاب استفاده کرد؟

اگر چنانچه اشخاص مطمئنى باشند كه آنها تشخيص بدهند ، شهادت بدهند كه فلان آدم جهات مختلفش همه خوب است ، آنوقت مانعى ندارد كه كسى به واسطه تشخيص آنها و اطمينان به اينكه اين صحيح است راى هم به آنها بدهد .۳۹

۳۴) چه کسانی می توانند طرف مشورت قرار گیرند؟

با طبقه تحصيل كرده متعهد و روشنفكر با اطلاع از مجارى امور و غير وابسته به كشورهاى قدرتمند استثمارگر و اشتهار به تقوى و تعهد به اسلام و جمهورى اسلامى مشورت كرده و با علماء و روحانيون با تقوى و متعهد به جمهورى اسلامى نيز مشورت نموده .۴۰

۳۵) چنانچه توصیه ای برای مردم در خصوص انتخاب نمایندگان دارید ، بفرمایید؟

وصيت اينجانب به ملت در حال و آتيه آن است كه با اراده مصمم خود و تعهد خود به احكام اسلام و مصالح كشور در هر دوره از انتخابات وكلاء داراى تعهد به اسلام و جمهورى اسلامى كه غالباً بين متوسطين جامعه و محرومين مى‏باشند و غير منحرف از صراط مستقيم به سوى غرب يا شرق و بدون گرايش به مكتب‏هاى انحرافى و اشخاص تحصيل كرده و مطلع بر مسايل روز و سياست‏هاى اسلامى‏به مجلس بفرستند .۴۱

۳۶) چه توصیه ای برای اقلیت های مذهبی در باره نمایندگانشان دارید؟

به اقليت‏هاى مذهبى رسمى وصيت مى‏كنم كه از دوره‏هاى رژيم پهلوى عبرت بگيرند و وكلاء خود را از اشخاص متعهد به مذهب خود و جمهورى اسلامى و غير وابسته به قدرت‏هاى جهان خوار و بدون گرايش به مكتب‏هاى الحادى و انحرافى و التقاطى انتخاب نمايند .۴۲

۱- صحيفه نور ج ۱۵ ص ۶۰

۲- صحيفه نور ج ۱۲ ص ۷

۳- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۲۷۰

۴- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۲۶۳

۵- صحيفه نور ج ۱۵ ص ۶۱

۶- صحيفه نور ج ۱۵ ص ۶۰

۷- صحيفه نور ج ۲۱ ص ۱۸۷

۸- صحيفه نور ج ۲۱ ص ۱۸۷

۹- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۲۰۵

۱۰- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۲۸۴

۱۱- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۱۸۰

۱۲- صحيفه نور ج ۱۲ ص ۷

۱۳- صحيفه نور ج ۱۲ ص ۶

۱۴- صحيفه نور ج ۱۲ ص ۶

۱۵- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۱۷۹

۱۶- صحيفه نور ج ۱۲ ص ۶

۱۷- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۲۳۲ و ۲۳۳

۱۸- صحيفه نور ج ۱۵ ص ۵۹ و ۶۰

۱۹- صحيفه نور ج ۱۲ ص ۷۵

۲۰- صحيفه نور ج ۱۲ ص ۷۵

۲۱- صحيفه نور ج ۸ ص ۲۸۲

۲۲- صحيفه نور ج ۱۱ ص ۲۶۹

۲۳- صحيفه نور ج ۱۱ ص ۸۴

۲۴- صحيفه نور ج ۱۲ ص ۳ و ۴

۲۵- صحيفه نور ج ۵ ص ۲۷۰

۲۶- صحيفه نور ج ۸ ص ۱۰۷

۲۷- صحيفه نور ج ۲۰ ص ۱۰۱

۲۸- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۱۹۸

۲۹- صحيفه نور ج ۱۲ ص ۷۵

۳۰- صحيفه نور ج ۱۲ ص ۱۱۸

۳۱- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۱۹۸

۳۲- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۲۰۴

۳۳- صحيفه نور ج ۹ ص ۲۵۲

۳۴- صحيفه نور ج ۲۱ ص ۱۸۵

۳۵- صحيفه نور ج ۱۱ ص ۲۸۴

۳۶- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۱۵۲

۳۷- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۱۵۲

۳۸- صحيفه نور ج ۲۱ ص ۱۸۶

۳۹- صحيفه نور ج ۲۱ ص ۱۸۷

۴۰- صحيفه نور ج ۱۲ ص ۷۵

۴۱- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۲۰۴ و ۲۰۵

۴۲- صحيفه نور ج ۲۱ ص۱۸۷

 




همچنین بخوانید
ویژه های سایت
آخرین مطالب
هدیه ای ماندگار و اصیل


جهت افزایش کیفیت مطالب لطفا دیدگاه خود را در خصوص این مطلب بیان کنید.

( الزامي ) (الزامي)