تاريخ انتشار : ۱ اسفند ۱۳۹۰ تعداد بازديد : 2493

 مردم سالاری


مردم سالاری

۱) حضرتعالی بر تاریخ مشروطه تأکید دارید ، دلیل این تأکیدات چیست؟

به دنبال خروج روحانيون يا به عبارت ديگر اخراج آنان از صحنه ، عموم متدينين از هر قشرى از اقشار ، چه فرهنگى ، چه كارگرى ، چه ادارى و بازارى و چه غير اينها نيز از دخالت كناره گرفتند يا بر كنارشان كردند و آن شد كه شد . اكنون ما بايد از آن توطئه‏ها و مفاسدى كه از انزواى متدينين پيش آمد و سيلى‏اى كه اسلام و مسلمين خوردند عبرت بگيريم و بدانيم و بفهميم كه نظام اسلام و اجراى احكام آسمانى آن و مصالح ملت و كشور اسلامى و حفظ آن از دستبرد اجانب بستگى به دخالت اقشار ملت و بويژه روحانيون محترم و مراجع معظم دارد و اگر خداى نخواسته بر اسلام يا كشور اسلامى از ناحيه عدم دخالت در سرنوشت جامعه لطمه و صدمه‏اى وارد شود ، يك يك تمام ملت در پيشگاه خداى قهار توانا مسوول خواهيم بود و نسل‏هاى آينده كه ممكن است از كناره‏گيرى‏هاى كنونى مورد هزار گونه تجاوز واقع شوند ما را نبخشند .۱

۲) علت اصلی انحراف مشروطه چه بود؟

تمام كارهايى كه از بعد از مشروطه انجام گرفت و انحرافاتى كه به تدريج پيدا شد تا زمان رژيم پهلوى كه به اوج خودش رسيد ، يكى از اعمال بزرگ كه بايد بگوييم كه مادر عمال بود مجلس بود . مشروطه را منحرف كردند ، مجلس را مجلس قلدرى كردند ، ملت را از اينكه ‏بدهند محروم كردند و اين مال اين دوره سابق قبل از اين دوره نيست بلكه به طور قطع اكثر دوره‏ها اينطور بود ، منتها يك دفعه تعيين وكلا با خان‏ها بود و آن اشخاصى كه نفوذ داشتند در كشور .۲

۳) علت شکست مشروطه چه بود؟

در زمان مشروطه آنهايى كه مى‏خواستند ايران را نگذارند به يك سامانى برسد و چماق استبداد تا آخر باقى بماند بين افراد ، دستجات ، احزاب اختلاف انداختند حتى آنهايى كه آنوقت بودند مى‏گفتند كه در يك خانه بين برادر با برادر ، پدر و پسر اختلاف بود يك دست مستبد ، يك دسته مشروطه . اين اختلاف موجب شد كه نتوانست مشروطه آنطورى كه علماى اسلام مى‏خواستند تحقق پيدا بكند بعد هم اين اختلافات موجب شد كه يك دسته از آن غربزده‏ها بريزند و به اسم مشروطه بگيرند مقامات را و استبداد به صورت مشروطه بر اين ملت تحميل كنند و ديديد كه چه شد .۳

۴) چگونه باید از مشروطه عبرت بگیریم؟

مردم در انتخابات موظفند ، موظف شرعى هستند كه اختلافات كوبنده را از آن دست بردارند و اين يك امرى است كه بين همه هست، يعنى يك تكليفى متوجه به همه هست ، به من طلبه كه اينجا نشسته‏ام و به شما علما و همه علماى بلاد و همه قشرهاى ملت ، همه روشنفكران ، همه نويسندگان ، گويندگان ، به همه تكليف شرعى است كه نگذاريد مساله مثل مساله مشروطيت بشود .۴

۵) یک دوره مجلس را هم به غیر متدینین بسپاریم ، چه اشکالی پیش خواهد آمد؟

در اول مشروطه اصناف بازار هم وكلائى داشتند ، انتخابات تا اندازه‏اى دست مردم بود بعد كم كم آنهائى كه فاسد بودند كار را طورى كردند تا متدينين را از مجلس كنار گذاردند ، آنها هم مقاومت نكردند و كنار رفتند . بعد ديديد كه مجلس را چه كردند ، هر كارى كه خواستند انجام دادند . اگر در مجلس آينده يك قدم عقب نشينى كنيم ، در آينده نزديك ما را كنار خواهند گذاشت .۵

۶) درحال حاضر گروهها و احزاب فضای جامعه را پر کرده اند به گونه ای که گویی مردمی که وابسته به احزاب نیستند هیچ نقشی در انتخابات ندارند . نظر حضرتعالی چیست؟

همانطورى كه مكرر من عرض كرده‏ام و سايرين هم گفته‏اند انتخابات در انحصار هيچ كس نيست ، نه در انحصار روحانيين است ، نه در انحصار احزاب است ، نه در انحصار گروه‏هاست انتخابات مال همه مردم است . مردم سرنوشت خودشان دست خودشان است و انتخابات براى تحصيل سرنوشت شما ملت است .۶

۷) ” در نظام دموکراسی حرف مردم ارجح است و شورای نگهبان حق رد صلاحیت ندارد .” این استدلال ، صحیح است؟

به هيچ و جه گوش به حرف عده‏اى كه مى‏خواهند يك دسته كوچك مردم ما خوششان بيايد و به اصطلاح مترقى هستند ، ندهيد ، قاطعانه با اينگونه افكار مبارزه كنيد . خدا را در نظر بگيريد . اصولاً آنچه كه بايد در نظر گرفته شود خداست ، نه مردم . اگر صد ميليون آدم ، اگر تمام مردم دنيا يك طرف بودند و شما ديديد كه همه آنان حرفى مى‏زنند كه بر خلاف اصول قرآن است بايستيد و حرف خدا را بزنيد و لو اينكه تمام بر شما بشورند . انبيا همين طور عمل مى‏كردند .۷

۸  ) پس چگونه می فرمایید که میزان رأی ملت است؟

نظر آن ملتى كه نهضت را بوجود آورد و قدرت‏هاى بزرگ را شكست و بعد از اين هم دنبال همين قدرت خواهد بود ، تمام حق مال اينهاست ، نظرهاى اينها ميزان است .۸

۹) پس دیگران و خصوصاً نسلهایی که در بوجود آمدن نهضت نقشی نداشتند چه می شوند؟

نظرهاى ديگران اگر موافق با نظر اينهاست ، اگر دنباله اسلام است ، اگر با حفظ اسلام و احكام اسلام است ، اهلا و مرحبا .۹

۱- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۲۳۱ و ۲۳۲

۲- صحيفه نور ج ۱۷ ص ۲۷۲

۳- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۲۷۰

۴- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۱۳۷

۵- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۱۹۸

۶- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۲۴۵

۷- صحيفه نور ج ۱۲ ص ۲۵۶

۸- صحيفه نور ج ۷ ص ۵۴

۹- صحيفه نور ج ۷ ص ۵۴




همچنین بخوانید
ویژه های سایت
آخرین مطالب
هدیه ای ماندگار و اصیل


جهت افزایش کیفیت مطالب لطفا دیدگاه خود را در خصوص این مطلب بیان کنید.

( الزامي ) (الزامي)