تاريخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۰ تعداد بازديد : 5035

 مردم سالاری


مردم سالاری

۱) غربیها مارا به دمکراسی دعوت می کنند و عنوان می کنند در ایران مردم سالاری نیست ، پاسخ جنابعالی به آنها چیست؟
اين يكى از طنزهاى بزرگ امروز ما و اين نقطه تاريخ است . همان كسانى كه نظام طاغوتى شاه ، نظام استبدادى دوران پهلوى ، كودتاهاى نظامى و نظامهاى هيچ از دمكراسى نفهميده و نشناخته را مورد قبول و تصديق قرار مى دهند ، نظام جمهورى اسلامى را كه در طول بيست وچهار سال عمرش، بيست و چند انتخابات در آن برگزار شده و از رهبرى تا رياست جمهورى تا نمايندگان مجلس و اركان نظام آن ، با واسطه و بى واسطه ، به انتخاب مردم سر كار مى آيند و مردم آنها را مى شناسند و مى پسندند و انتخاب مى كنند ، به دمكراسى و مردم سالارى دعوت مى كنند ! اين در حالى است كه مردم سالارى و ميل مردم به شركت در انتخاب مسؤولان ، مثل كشور ما ، در خود امريكا – كه دشمنان ما و قدرتهاى گزافه گوى امريكايى ، از پشت بلندگوهاى خود ، ملت ما و ما را مخاطب قرار مى دهند – وجود ندارد .۱


۲) پس اعتقاد شما این است که نظام ما یک نظام مردم سالار است؟
جمهورى اسلامى به معناى حقيقى كلمه ، نظام مردم‌سالار و متكى به مردم است . كشورى با شصت ، هفتاد ميليون جمعيت ، هر سال يك انتخابات در همه شؤون ؛ از انتخاب رهبرى نظام گرفته تا رئيس جمهور ، تا نمايندگان و اعضاى شوراها ؛ اينها با انتخاب مردم سر كار مى‌آيند . دشمن در مقابل اين پديده ، درمانده است .۲
۳) تعریفی از مردم سالاری برای ما ارائه فرمایید؟
يعنى برانگيخته بودن از سوى مردم و ملت خود و همه اين مفاهيم را هم از مبانى دينى و اعتقادى و ايمانى گرفته باشد .۳
۴) ویژگی مردم سالاری دینی چیست؟
مردم‌سالارى دينى چون بر اساس يك اعتقاد دينى است ، قابل نقض نيست ؛ يعنى اگر كسى توانست در انتخابات تقلب كند يا به شيوه‌اى نظر مردم را جلب كند كه بناحق نگاهشان به وى متوجه باشد – مثلاً ارزشى كه در او نيست ، وانمود كند كه در او هست ؛ بعد مردم به او اقبال كنند و رأى بدهند – در منطق مردم‌سالارى دينى او حقى ندارد . اين شيوه در منطق ليبراليسم كه پايه ليبراليسم غربى است ، كاملاً پذيرفته شده است ؛ اما در منطق مردم‌سالارى دينى نه .۴
۵) آیا تفاوتی میان مردم سالاری دینی و دمکراسی های غربی وجود دارد؟
مردم سالاري ديني است که با دمکراسيهاي رايج دنيا در بنياد اختلاف دارد . ريشه مشروعيت رأي مردم در دمکراسيهاي رايج دنيا اساساً با مشروعيت رأي مردم در نظام مردم سالاري اسلامي که ما به دنبال آن هستيم و آن را حکومت اسلامي و حاکميت اسلام به حساب مي آوريم ، متفاوت است . لذا در روشها ، تفاوت بين اينهاست . در دمکراسيهاي رايج جهاني ، ضوابطي که ما براي اداره کشور و براي مديران آن قائل هستيم ، وجود ندارد ؛ ممکن است ضوابط ديگري باشد . در اين جا قدرت طلبي وجود ندارد … تفاوت ديگر دمکراسيهاي رايج دنيا با نظام مردم سالاري ديني اين است که در مردم سالاري ديني کارهاي رايج دنيا و اسرافها و تبليغات پر خرج مطلقاً نبايد انجام گيرد .۵
۶) روی واژه ای به نام “بحران مشروعیت نظام” مانور داده می شود ، تحلیل حضرتعالی چیست؟
يكى از مسائلى كه اينها به‌شدت دنبال آن هستند ، سلب اعتماد مردم از كارايى نظام است . بعضى از حرفهايى كه مى‌شنويد ، اتفاقى نيست . تصادفى نيست كه بعضى كسان بيايند درباره نظام اسلامى بحث كنند و بحران مشروعيت نظام را مطرح سازند . نظامى را كه با رأى و خواست و مجاهدت مردم و با اين همه احساسات و عواطف سر كار آمده ، با اين همه مشكلات دست و پنجه نرم كرده و از اين همه دشمنيها و مقابله‌ها سرافراز بيرون آمده – و همه هم به كمك مردم بوده است – زير علامت سؤال بگذارند و بگويند بحران مشروعيت! اينها تصادفى نيست .۶
۷) به جهت رد صلاحیت برخی کاندیداها ، عده ای می گویند انتخابات آزاد نیست . لطفاً مارا راهنمایی فرمایید؟
آزادى انتخابات به چيست؟ آزادى انتخابات اين است كه اجازه بدهند كسانى كه مى‌خواهند مملكت را دو دستى به دشمن تسليم كنند ، وارد مجلس شوراى اسلامى شوند؟! آزادى اين است؟! انتخابات آزاد ، انتخاباتى است كه مردم با خيال راحت ، همان كسى را كه مى‌شناسند و مى‌دانند و اطمينان پيدا مى‌كنند كه در خدمت آنهاست،به مجلس بفرستند.۷
۸ ) آیا تأیید و یا رد صلاحیت کاندیداها در دموکراسی های غربی نیز وجود دارد؟
در دمكراسي هاى غربى ، صلاحيتهاى خاصى موردنظر است كه عمدتاً در اين صلاحيتها ، وابستگيهاى حزبى رعايت مى‌شود . هم كسانى كه نامزد مى‌شوند ، هم آنهايى كه نامزد مى‌كنند و هم آنهايى كه به نامزدها رأى مى‌دهند ، در واقع به اين حزب يا به آن حزب رأى مى‌دهند . حالا در آن كشورهايى كه دو حزبى است ، مثل امريكا و انگليس و يا در كشورهايى كه چند حزبى است ، به يكى از اين دو يا چند حزب رأى مى‌دهند . در نظام جمهورى اسلامى غير از دانايى و كفايت سياسى ، كفايت اخلاقى و اعتقادى هم لازم است .۸
۹) برخی از کاندیداها به خاطر اخلاق و عقایدشان رد صلاحیت می شوند. مگر اینها مسائل شخصی نیست؟
بله ، اخلاق و عقيده مسأله‌ى شخصى انسانهاست ؛ اما نه براى مسؤول . من اگر در جايگاه مسؤوليت قرار گرفتم و اخلاق زشتى داشتم ؛ فهم بدى از مسائل جامعه داشتم و معتقد بودم كه بايد جيب خودم را پر كنم ، نمى‌توانم به مردم بگويم اين عقيده و اخلاق شخصى من است و اخلاق و عقيده ربطى به كسى ندارد ! براى يك مسؤول عقيده و اخلاق مسأله‌ى شخصى نيست ؛ مسأله‌اى اجتماعى و عمومى است ؛ حاكم شدن بر سرنوشت مردم است . آن كسى كه به مجلس مى‌رود ، يا به هر مسؤوليت ديگرى در نظام جمهورى اسلامى مى‌رسد ، اگر فاسد ، بيگانه‌پرست و در خدمت منافع طبقات برخوردار جامعه بود ، ديگر نمى‌تواند نقشى را كه ملت و طبقات محروم مى‌خواهند ، ايفا كند. اگر آن شخص انسان معامله‌گر ، رشوه و توصيه‌پذير و مرعوبى بود ؛ در مقابل تشر تبليغات و سياستهاى خارجى جا زد ، ديگر نمى‌تواند مورد اعتماد مردم قرار گيرد و برود آن‌جا بنشيند و تكليف ملك و ملت را معين كند .۹
۱۰) آیا عمل شورای نگهبان در رد و یا تأیید کاندیداها با حق شهروندی انتخاب شدن مغایرت ایجاد نمی کند؟
حق انتخاب شدن ، حق شهروندى معمولى مثل حق شغل و كسب و كار و ساكن شدن در شهر و راه رفتن در خيابان و خريدن اتومبيل و … نيست . اين يك حق شهروندى است كه براى دارنده‌ى آن صلاحيتهايى لازم است كه اين صلاحيتها بايد احراز شود .۱۰


۱- بيانات معظم له در چهاردهمين سالگرد رحلت بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران حضرت امام خمينى(ره) (۱۳۸۲/۰۳/۱۴)
۲- بيانات در جمع مردم ورامين (۱۳۸۲/۰۳/۲۲)
۳- بيانات در جمع مردم ورامين (۱۳۸۲/۰۳/۲۲)
۴- بيانات در جمع مردم ورامين (۱۳۸۲/۰۳/۲۲)
۵- بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار اعضاى مجلس خبرگان (۱۳۸۱/۱۲/۱۳)
۶- بيانات در جمع مردم ورامين (۱۳۸۲/۰۳/۲۲)
۷- بيانات در اجتماع زائران حضرت ثامن‌الحجج، على‌بن‌موسى‌الرضا(ع) در روز عيد سعيد فطر (۱۳۷۱/۰۱/۱۶)
۸- بيانات در ديدار اساتيد و دانشجويان قزوين (۱۳۸۲/۰۹/۲۶)
۹- بيانات در ديدار اساتيد و دانشجويان قزوين (۱۳۸۲/۰۹/۲۶)
۱۰- بيانات در ديدار اساتيد و دانشجويان قزوين (۱۳۸۲/۰۹/۲۶)




همچنین بخوانید
ویژه های سایت
آخرین مطالب
هدیه ای ماندگار و اصیل


جهت افزایش کیفیت مطالب لطفا دیدگاه خود را در خصوص این مطلب بیان کنید.

( الزامي ) (الزامي)


  1. مصطفی گفت:

    خود کلمه مردم سالاری دینی اصل دموکراسی رو زیر پا میزاره 😀