تاريخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۰ تعداد بازديد : 3008

 پاسخ به شبهه دوستان(قرآن و نحوه پوشش)


بسم الله الرحمن الرحیم

پاسخ به شبهه ی دوستان(چادر و نوع پوشش در قرآن)

هو المحبوب

{کتاب قرآن وتعلیلمات دینی سال دوم دبیرستان صفحه ی۱۴۸و۱۴۷سال انتشار۱۳۸۷}
:(آیا اسلام نحوه وشکل پوشش رامعین کرده است
چگونگی ونوع پوشش تا حدود زیادی به آداب ورسوم ملت ها بستگی دارد .اسلام ضمن پذیرش این تنوع وگوناگونی و…)
قرآن کریم آیه ی۵۹ سوره احزاب
{یا ایها النبی قل لازواجک وبناتتک ونساءالمومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذالک ادنی ان یعرفن …}
پاورقی :جلباب پوششی است از روسری بزرگتر واز چادر کوچکتر است (تفسیر نمونه ج۱۷ ص۴۲۸)}
باتوجه به آیات بالا قرآن کریم حدود رامشخص فرموده و نحوه ی آنرا به ما واگذار کرده اند
وهیچگونه الزامی برای سیاه بودن چادر مقرر نفرموده اند . ومگر نه اینکه امت اسلام باید الگویی از {امت وسطا} اعتدال ومیانه روی باشند وعرف کردن رنگ سیاه برای چادر
نوعی انحراف وافراط است

به طور مثال :پوشش زنان در استان فارس وبندر عباس که عبارتست از چادر گلدار و…
ویا پوشش زنان مسلمان در افغانستان که عبارتست از چادرو روبند به رنگ های
مختلف بنفش آبی سفیدو… ویا حتی پوشش زنان روستایی که همان چادر های گلدار
و لباس های بلندو… .
اما امروزه متآسفانه درجوامع شهری این رسوم کنار گذاشته شده تنها رنگ سیاه برای
چادر عرف گردیده
وحال برای رفع این عیب مد های عجیب وغریب برای چادر طراحی می شود
تا شاید چادر بازهم محبوب گردد
به نظرشما مشکل از کجاست

اما پاسخ این مطلب

بسم الله الرحمن الرحیم

(من کارشناس نیستم و صرفا نظر خودم رو بیان میکنم)
اول از همه ، تشکر میکنم که سوالات خودتون رو مطرح میکنید سوالاتی که شاید سوال خیلی از دوستان دیگه باشه منتها حال و حوصله نوشتن رو ندارن و اما در رابطه با رنگ مشکی چادر توضیحاتی ارائه شد که پاسخ داده شد و دوستان میتونند به شبهه ی رنگ مشکی چادر رجوع کنند اما در رابطه با جلباب و آنچه قرآن ما را بدان فرمان داده:
همونطور که میدونید ما باید هم از قرآن استفاده کنیم و هم از عترت(اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم) من به استناد به آیه ای که خود شما لطف کردید و ذکر کردید تا شبه را مطرح کنید مطلب رو ادامه میدم! :
قرآن کریم آیه ی۵۹ سوره احزاب
{یا ایها النبی قل لازواجک وبناتک ونساءالمومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذالک ادنی ان یعرفن فؤذین و کان الله غفورا رحیما}
ای پیامبر بگو به همسرانت و دخترانت و زنان مؤمن بگو پوشش های خود را به خود نزدیک سازند این کار از این جهت بهتر است که به عفاف شناخته شوند تا مورد اذیت قرار نگیرند و خدا آمرزنده مهربان است}
حجاب حضرت زهرا سلام الله علیها به عنوان دختر رسول خدا علنا تجلی دقیقی از حقیقت و مفهوم پوشش برتر در این آیه هستند یعنی اگر ما بخواهیم منظور دقیق این آیه و محدوده ی دقیقی رو که برای پوشش انتخاب کردند رو متوجه بشیم باید به حضرت زهرا سلام الله علیه نگاه کنیم چرا که به عنوان یک معصوم بهترین الگو برای ما هستند.و خداوند در آیه ی بالا ایشان را نیز مورد خطاب قرار میدهند.به همین دلیل خواهشا به مطالب زیر توجه کنید:
حضرت امام حسن علیه السلام زمانی پوشش مادرشان(حضرت زهرا سلام الله علیها) را که برای ایراد خطبه و برای احقاق حق و ابطال باطل وارد مسجد شدند اینگونه تشریح می فرمایند:
مادرم روسری بر سر نمود و چارقد بلند خود را پوشید … در حال راه رفتن بگونه ای بود که لباسش به پا گیر می کرد (کنایه از این که پوشش کامل رعایت شده بود.) … او در میان زنان انصار از خانه خارج شد… همچون حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم با وقار و متانت حرکت می نمود …

در قضیه فدک نیز شکل خاص حجاب حضرت زهرا سلام الله علیها را هنگام خروج از منزل این گونه توصیف نموده است :حضرت زهرا(س) هنگام خروج از منزل مقنعه را محکم به سر بستند و جلباب (چادر) را به گونه ای که تمام بدن آن حضرت را می پوشاند و گوشه های آن به زمین می رسید به تن کردند و به همراه گروهی از نزدیکان و زنان قوم خود به سوی مسجد حرکت کردند. (طبرسی الاحتجاج ج ۱ ص ۹۸)
قضیه فوق گویای آن است که حجاب و پوشش بیرون از منزل حضرت در مواجهه با نامحرمان دقیقا همان دو پوشش معروف بانوان در قرآن یعنی خمار(مقنعه ) و جلباب (چادر) بوده است . بنابراین می توان این دو نوع حجاب و پوشش را حجاب و پوشش قرآنی و فاطمی دانست .
پس اگه با دقت مسئله ی بالا رو بررسی کنیم و خودمون رو گول نزنیم به راحتی و به صورت عینی تفسیر آیه ی ذکر شده رو در باره ی نوع پوشش رو در آیه ی بالا میبینم چیزی که با عنوان حجاب برتر شناخته میشه و خوشبختانه چادر هنوز هم جذابیت هایی رو داره که باعث میشه افراد به اون رو بیارند.
حضرت زهرا سلام الله علیه در توصیه ای به زنان می فرماید: آنچه برای زنان نیکو است، آن است که مردان را نبینند و مردان هم ایشان را نبینند.(به این معنی که تا موقعی که لزوم ندارد حضور در جمع مردان معنی ندارد.)
حضرت علی(ع)طی سخنانی ضمن سفارش رعایت حقوق زن به مردان میفرمایند:زنان را در حجاب گیر تا از نگریستن به مردان بازمانند زیرا سخت گرفتن در حجاب عفت آنان را بیشتر حفظ میکند. (نامه۳۱نهج البلاغه)
و با توجه به این دو سخن میشه این نتیجه رو گرفت که طبق کتاب دین و زندگی سال دوم دبیرستان و سال انتشار ۱۳۸۷و در صفحه ۱۴۸ در آخرین پاراگراف:
استفاده از((چادر))که دو شرط قبل را(زنان موظفند:۱-تمام بدن خود به جز صورت و دست ها تا مچ,از نامحرم بپوشانند۲-پوشش آنان نباید چسبان و تحریک کننده باشد.)کامل دارد و سبب حفظ هرچه بیشتر کرامت و منزلت زن می گردد و توجه مردان نامحرم را به حداقل میرساند اولویت دارد.
در پایان من تاکید میکنم خواهرم چرا تا زمانی که بهترین و قوی ترین ورژن حجاب(چادر)وجود داره باید از ورژن های قدیمی و با کارایی کم استفاده کرد؟
هرچند ورژن های قدیمی به ما کار میدند و بعضه هیچی هستند اما چرا بهترین گزینه رو انتخاب نکنیم؟
آیا غیر از اینه که خداوند قادر متعاله؟!شاید بعضی ها بگن ما به خودمون میرسیم و با حجاب بد میایم بیرون تا همسر آینده مون رو زودتر پیدا کنیم اما بعضی ها هم هستند که میگند ما برای رضای خدا خودمون رو میپوشونیم و همسر رو واگذار میکنیم به خدا…
به نظر شما کودومشون بهتره؟
برای خدا یا برای خلق؟
به قول خودتون هو المحبوب
حضرت علی(ع)در حکمت۲۴۴نهج البلاغه میفرمایند:خدای متعال را در هر نعمتی حقی است.هر که آن حق را ادا کند خداوند نعمت او را می افزاید و هر که در ادای آن کوتاهی ورزد خود را در معرض خطر زوال آن نعمت قرار داده است
حسن ختام:
حجاب حضرت زهرا سلام الله علیها تا لحظه مرگ هم ادامه داشت، لذا از کیفیت حمل بدن محترمشان به صورتی که آن موقع مرسوم بود یعنی حمل بر تابوت بدون پوشش ابراز نگرانی کردند. لذا به همسر خود وصیت نمودند که تابوتی آماده کند، همان گونه که ملائکه شکل آن را به حضرت نشان داده بودند.
فرهنگ سخنان فاطمه زهرا (سلام الله علیها)

 




همچنین بخوانید
ویژه های سایت
آخرین مطالب
هدیه ای ماندگار و اصیل


جهت افزایش کیفیت مطالب لطفا دیدگاه خود را در خصوص این مطلب بیان کنید.

( الزامي ) (الزامي)


  1. ناشناس گفت:

    خدا قوت عالی بود