تاريخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۰ تعداد بازديد : 3213

 پاسخ به شبهه ی یکی از دوستان


با سلام و وقت بخیر خدمت شما دوستان و همراهان همیشگی سایت نصر

یکی از دوستان در مورد ازدواج حضرت ام کلثوم شبهه ای را مطرح کردند که مایلم جوابشو در این پست قرار بدم .

ایشان فرمودند :

سید حسین نصر در دانشنامه بریتانیکا[۱] و ادموند بوثورث در دانشنامه اسلام (لیدن) [۲] ازدواج عمر بن خطاب و ام کلثوم را تائید می‌کند. برخی از مورخان اسلامی، ام کلثوم را همسر عمر ذکر کرده‌اند. برای مثال، محمد بن سعد کاتب واقدی رقیه و زید اکبر را حاصل این ازدواج می‌داند[۳]. علاوه بر این محمد بن جریر طبری و عزالدین ابن اثیر، مهریه ازدواج وی با عمر را ۴۰ هزار دینار [۴] و احمد بن اسحاق یعقوبی ۱۰ هزار دینار[۵] ذکر کرده‌اند. احمد بن اسحاق یعقوبی ازدواج عمر با وی را در سال ۱۷ هجری قمری ثبت می‌کند .

 

جواب این شبهه :

چنین قضیه ای اساسا وجود ندارد .عمرازدختر ابوبکرکه نامش ام کلثوم بوده  خواستگاری کرده که عده ای به اشتباه وعده ای به عمد به نام دختر علی نوشته اند « …قال: خطب عمر بن الخطاب أم كلثوم بنت أبى بكر إلى عائشة فأطمعته، و قالت: أين المذهب بها عنك؟ فلما ذهبت  قالت الجارية: تزوّجينى عمر، و قد عرفت غيرته و خشونة عيشه، و الله لئن فعلت لأخرجنّ إلى قبر رسول الله صلى الله عليه و سلم [۴] و لأصيحنّ به»[1].، وقتی عمر از دختر ابی بکر که ام کلثوم نام داشت ودر پیش عایشه زندگی می کرد خواستگاری کرد ؛ ام کلثوم به عایشه گفت این چه کاری است که می خواهی درحق من بکنی با شناختی که درباره ی اوداری مرا به تزویج او در می آوری خشونت ووضع زندگی وسخت گیری اورا می دانی اگر چنین کنی به خدا قسم با فریاد به قبر رسول خدا پناه برد ه وشکوه خواهم کرد ؛ اصل داستان اینگونه است که جریان تاریخنگاری منحرف اهل سنت برای سرپوش گذاشتن به جنایات آنان درسقیفه وفدک وحجوم به بیت این داستانهارا ساخته اند تا به خیال خود از گناه آنان بکاهند اما هرگز چنین داستان سازیها نتیجه ای نخواهد داد.

امام علی دختری بنام زینب صغری که کنیه اش ام کلثوم بود داشت که با عون بن جعفر بن ابيطالب که پسر عموی خود بود ازدواج نمود،

 

 


[۱] . رک :ابن عبدالبر؛ الاستیعاب ، ج۴،ص:۱۸۰۷ « …قال: خطب عمر بن الخطاب أم كلثوم بنت أبى بكر إلى عائشة فأطمعته، و قالت: أين المذهب بها عنك؟ فلما ذهبت  قالت الجارية: تزوّجينى عمر، و قد عرفت غيرته و خشونة عيشه، و الله لئن فعلت لأخرجنّ إلى قبر رسول الله صلى الله عليه و سلم [۴] و لأصيحنّ به، وقتی عمر از دختر ابی بکر که ام کلثوم نام داشت ودر پیش عایشه زندگی می کرد خواستگاری کرد ؛ امکلثوم به عایشه گفت این چه کاری است که می خواهی درحق من بکنی با شناختی که درباره ی اوداری مرا به تزویج او در می آوری خشونت ووضع زندگی وسخت گیری اورا می دانی اگر چنین کنی به خدا قسم با فریاد به قبر رسول خدا پناه خواهم برد

 

جنانکه  درمنابع کهن  ومعتبرگفته شده :

«اسم او زينب صغري است و همراه برادرش امام حسين ـ عليه السلام ـ در كربلا بوده است و سپس همراه امام سجاد ـ عليه السلام ـ بود در شام تا مدينه، همچنين او در كوفه خطبه اي ايراد فرمود كه با شنيدن آن مردم صدايشان را به گريه و ضجه بلند كردند، شوهرش عون بن جعفر بود كه در كربلا شهيد شد.»[1]

؛آنچه گفته شده وجریان سازی شده در تاریخ که عمر با دختر علی ازدواج کرده است بیشتر برای سرپوش گذاشتن به کارهای نا شایست آنان وجریان سقیفه وماجراهای بعدی مانند نا رضایتی حضرت زهرا و…است.

لازم به یاد آوری است رشته تحصیلی وتخصص سید حسین نصر فلسفه ی اسلامی است نه تاریخ اسلام .

 

 


[

 

 

 

 

 

 

 




همچنین بخوانید
ویژه های سایت
آخرین مطالب
هدیه ای ماندگار و اصیل


جهت افزایش کیفیت مطالب لطفا دیدگاه خود را در خصوص این مطلب بیان کنید.

( الزامي ) (الزامي)


  1. شیرین گفت:

    مگر ممکن است اسلام رنگ سیاه را برای نمایش زیبایی حجاب برتر وتامین سلامت روانی جامعه پذیرفته باشد. پس کراهت آن آیا هنوز هم ثابت نیست.وآیا سلامت روانی بانوان اهمیتی ندارد .
    مشکل من نوعی وجوانان با چادر سیاهه. نه چادر. چون جامعه ظرفیتی برای آن ایجاد نکرده وهیچ کس به فکر دختران نو جوان مسلمانی که به خاطر حس زیبایی شناسی
    چادر سیاه را{نه چادر را}کنار می گذارد نیست وآنگاه ما همایش حجاب برگزار می کنیم
    ومسائل حجاب را برای دختران چادری حل می کنیم درحالی خود حتی از خود
    نمی پرسند . چرا وچگونه وبه چه علت محبوبیت چادر به مجبوریت چادرسیاه تبدیل
    شده

    • عبد النقی گفت:

      بسم الله الرحمن الرحیم
      سلام,اول از همه باید بگم من کارشناس نیستم پس شما موظف هستید درباره ی حرفی که من میزنم تحقیق کنید.
      من نمیدونم دیدگاه شما نسبت به حجاب چیه؟
      اما یه تعریف ساده و خودمونی از حجاب اینه که آدم خودنمایی نکنه!
      البته ببخشید اینطوری میگما اما حجاب نه تنها برای زنان هست بلکه برای مردان هم هست که خوب مسلما نسبت به زنان مقداری بیشتره
      انسان نسبت به هر نعمتی که خدای مهربون بهش میده مسئولیتی رو هم باید در قبالش به عهده بگیره کسی رو که خداوند بهش زیبایی میده مسلما مسئولیتی رو در قبال این زیبایی پیدا میکنه و این مسئولیت اینه که عفت داشته باشه و رنگ لباسش(چادرش) طوری نباشه که وقتی تو خیابون میره چشم صد نفر بهش باشه و به قول معروف نخ نما بشه
      اما در مورد رنگ سیاه چادر
      اولا رنگ سیاه ذاتا کراهت نداره که در این مورد تحقیق بیشتر شما رو میطلبه در ثانی رنگ سیاه در بعضی موارد علاوه بر اینکه کراهت نداره پاداش خیر هم داره نظیر اینکه ما به پیروی از ائمه اطهارمون در شهادت ها لباس مشکی می پوشیم
      از نظر روانشناسی رنگ ها هم رنگ سیاهی از جمله رنگ ها ایه که کمتر جلب توجه میکنه مسلما اگر بانویی با وقار چادر مشکی رو به سرش میکنه علاوه بر اینکه حس زیباشناسیش رو میزاره برا حلالش(همسرش,پدرش,مادرش,و…) هم سلامت روانیه خودش رو تظمین کرده و هم سلامت روانیه جامعه رو چون که با خیال راحت و بدون اینکه چشمی به دنبالش باشه یا کسی متلک بارش کنه در جامعه میره و میاد حالا اگه یکی با چادر قرمز بیاد یا آبی یا صورتی(مختص دختر خانوما)آیا جلب توجه نمیکنه؟
      و آیا این جور چادر ها (رنگارنگ) جلب توجه نمیکنه؟!
      ببخشید الان با یه بنده خدا وعده دارم مگرنه بیشتر توضیح میدادم اگر غلط املایی تو نوشته دیدید رو حسابه عجله بزارید.
      در پایان خواهر من به خودت افتخار کن که از حضرت زهرا سلام الله علیها پیروی میکنی و چادر مشکی زیبا رو به نشونه ی وقار به سرت میزاری