تاريخ انتشار : ۷ شهریور ۱۳۹۰ تعداد بازديد : 3805

 آغاز امامت حضرت مهدی (عج)


شیعه با بهره مندی از برهان های عقلی و آموزه های آفتاب گون پیشوایان معصوم (ع)، بر این باور است که در هر زمان ، برای انسان ها ، ناگزیر باید حجتی از طرف خداوند نصب شود .

امام می آید

 

بر اساس روایات صحیح ، این حجت ها ، پس از پیامبر اسلام (ص) ، در دوازده پیشوا منحصر است که با گزینش خداوند و گزارش آن آخرین سفیر الهی ، امامت مردم را بر عهده گرفتند . هم آنان که یازدهمین ایشان امام حسن عسکری (ع) و آخرین آنها ، حضرت مهدی (عج) است و کس دیگری شایستگی چنین جایگاهی را ندارد؛ بدون تردید . اما آنچه این جا بیشتر محل بحث و نظر است ، به امامت رسیدن آخرین حجت خداوند ، در سن خرد سالی است. اگر چه این مسئله ، افزون بر برخی پیامبران ، در برخی پیشوایان معصوم (ع) پیش از ایشان نیز رخ نموده بود ، همواره مخالفان آن را به عنوان چالش در مباحث مهدویت مطرح کرده اند. از روایات و حکایت های تاریخی به روشنی به دست می آید که سال ها پیش از آنکه نهم ربیع الاول سال ۲۶۰ق فرا رسد ، پیشوایان معصوم (ع) و به ویژه واپسین فرستاده ی خداوند ، پیامبر خاتم (ص) امامت آخرین حجت الهی ، حضرت مهدی (عج) را نوید داده بودند.

نخستین اقدام حضرت مهدی (ع) در آغازین روز امامت ، روز درگزشت امام یازدهم و نخستین روز امامت خود ، بوده و آن حضرت ناگزیر میان مردم آمدند و بر پیکر پدر نماز گزاردند. این رخداد به گونه هایی چند روایت شده است. در یک روایت شیخ صدوق آن را به صورت مفصل از زبان ابولادیان ، یکی از خدمتکاران خانه و متصدی امور نامه های امام حسن عسکری (ع)گزارش کرده است. به نظر می رسد حضرت مهدی (ع) پس از شهادت پدر ، در نخستین ساعت های غیبت با حضور در کنار بدن پدر و اقامه ی نماز بر پیکر آن حضرت به مسائلی توجه فرموده بودند که همگی به نوعی با مبحث امامت خود ایشان در ارتباط بود :۱٫اجرای سنت الهی در اقامه ی نماز امام بر امام  ؛ ۲٫ پیشگیری از اعلام ختم امامت ؛ ۳٫ پیشگیری از انحراف داخلی در قضیه ی امامت ؛ ۴٫ تثبیت ادامه ی جریان امامت بر حق و اعلام استمرار امامت در امام زنده .




همچنین بخوانید
ویژه های سایت
آخرین مطالب
هدیه ای ماندگار و اصیل


جهت افزایش کیفیت مطالب لطفا دیدگاه خود را در خصوص این مطلب بیان کنید.

( الزامي ) (الزامي)


  1. ناشناس گفت:

    (F) (L) (L) (L)