تاريخ انتشار : ۲ مرداد ۱۳۹۰ تعداد بازديد : 1504

 دانستنی های مدیریت(۱)


ارتباط مؤثر

فقط از کنارشان رد می شدم.آدم ها،مغازه ها،درختان،حتی لحظه های زندگی خودم بی آن که ارتباط درستی با آن برقرار کنم،می گذراندم.شاید آن احساس عدم موفقیت هم ناشی از همین نگرش بود.

درست بگویم: ناشی از همین نگرش غلت

منظورمان از ارتباط،همان فرایند انتقال پیام به فرد یا افراد دیگر است. پیام ها به صورت دیداری ،شنیداری،کتبی و یا ترکیبی از آنها هستند و فرستنده ی پیام هم برای فرستادن پیام خودش از یکی از فعالیت های سخن گفتن،استفاده از وسیله مکانیکی،عمل نوشتن یا ترکیبی از این فعالیت ها استفاده می کند که البته بستگی کامل به موقیت و نوع پیامی که می خواهد بفرستد دارد.

عیب ارتباطات گفتاری این است که پیام از چندین نفر عبور می کند تا به فرد مورد نظر برسد وهر قدر تعداد افرادی که پیام از آنها عبور می کند بیشتر باشد احتمال تحریف پیام بیشتر است.چون هر فرد پیامی را که دریافت می کند از دید خود تفسیر می کندو پس از آن که پیام به نفر آخر رسید محتوای آن کاملا تحریف شده است.

بنابر این استفاده از پیام نوشتاری بر پیام گفتاری ترجیح دارد.اما این تازه دردسر جدیدی به نام بروکراسی یا به عبارت ساده تر«کاغذ بازی»را ایجاد می کند که باید از این امر جلو گیری کرد.

در ارتباط مؤثر هدف این است که عقاید ،خواسته ها،نیاز ها وهیجانات خود را از راه های مختلف به طرف مقابل بیان کنیم واز این ارتباط حساس رضایت هم داشته باشیم.

آثار این ارتباط عبارتند از:

الف)تقویت اعتماد به نفس

ب)درک متقابل

ج)رضایت خاطر

د)تقویت رشد اجتماعی،روحی،روانی وعاطفی

ه)تأمین بخشی از نیاز های اساسی خود

و)انتقال صریح پیام به دیگران


(منتظر دیگر مطالب ما در خصوص این موضوعات باشید)




همچنین بخوانید
ویژه های سایت
آخرین مطالب
هدیه ای ماندگار و اصیل


جهت افزایش کیفیت مطالب لطفا دیدگاه خود را در خصوص این مطلب بیان کنید.

( الزامي ) (الزامي)