تاريخ انتشار : ۱۵ تیر ۱۳۹۰ تعداد بازديد : 3733

 ازدواج ام کلثوم با خلیفه دوم


قسمت اول

دربعضی از کتب روایی ما روایاتی مبنی بر ازدواج ام کلثوم با خلیفه دوم وارد شده است کتاب هایی چون کافی جلد ششم صفحه ۱۱۵ ، تهذیب جلد هشتم صفحه ۱۶۱ و کتب دیگری همچون مناقب آل ابی طالب علیهم السلام .

البته در ابتدا ما از نویسنده کتاب اسئله . . . سوال می کنیم که عصمت امام امیرالمومنین علیهم السلام چه ارتباطی به ازدواج ام کلثوم با خلیفه دوم دارد ؟ . . .

درواقع این چه نتیجه ایست که شما گرفته اید که چون حضرت امیر علیهم السلام دخترشان را به نکاح خلیفه شما درآورده اند ، این عمل به معنای عدم وجود اختلاف بین اهل بیت علیهم السلام و دستگاه غصب خلافت است و یا این که حضرت علی علیهم السلام اصلا دارای عصمت نبوده که دخترش را به کسی که به او ظلم کرده و به قول مولف وهابی کتاب از نظر عده ای کافر می باشد داده است . در نتیجه یا اینکه خلیفه دوم بر خلاف اعتقاد شیعه انسان خوبی بوده است و یا اگرهم مطابق نظر شیعه انسان خوبی بوده است و یا اگرهم مطابق نظر شیعه انسان سالمی نبوده ایراد به حضرت علی علیهم السلام گرفته می شود که چرا دخترشان را به چنین شخص فاجری تزویج نموده اند . او با این شبهه می خواهد القاء کند که بین ائمه علیهم السلام و خلفاء مشکلی نبوده و اگر این را قبول نکنید و بگویید اینها به اهل بیت علیهم السلام ظلم نموده و در نتیجه کافر شده اند پس ائمه شما معصوم نیستند زیرا دخترشان را به کافری تزویج نموده اند در حالیکه تزویج مسلمان به کافر حرام بوده و خلاف عصمت است .

اما ما در جواب می گوییم اولا ممکن است حقیقت مطلب چیز دیگری باشد و علت این ازدواج مصلحتی بوده که باید بررسی شود ، از آن مصالحی که حتی حضرت مولا علیهم السلام بالاتر از آن را در راهش فدا نموده است . امام علی بن ابیطالب علیهم السلام به خاطر حفظ امر خدای عزوجل و به خاطر رعایت مصالح ، از اصل خلافت خویش به ظهر صرف نموده و دست بیعت با خلیفه دوم داد آیا این بیعت کردن مهمتر است یا تزویج ام کلثوم به دومی ؟  بله اگر کسی تاریخ را انکار کند و عدم رضایت حضرت امیرالمونین علیهم السلام را از خلفاء بپوشاند می تواند به ظاهر این تزویج برای وجود ارتباط حسنه بین ایشان حکم کند . در حالی که حضرت علی علیهم السلام

برای حفظ آن مصالح که خدا و رسولش (ص) ایشان ایشان را بدان سفارش کرده بودند از خیلی چیز ها صرف نظر فرمودند، که یکی از انها بیعت کردن با کسی بود که به هیچ عنوان لیاقت امر خلافت را نداشت . حال بیعت با او مهم تر است یا تزویج دختر به او ؟ ثانیا از نظر شما (اهل سنت ) مقام امامت و خاصه مقام امیر المومنین علیهم السلام از مقام نبوت و انبیاء نازل تر است و همچنین می گویید امامت با نبوت قابل قیاس نیست و خود مولف در کتابش به عصمت انبیاء اقرار کرده در حالی که عصمت ائمه را انکار نموده است .

این مطلب ادامه دارد . . .




همچنین بخوانید
ویژه های سایت
آخرین مطالب
هدیه ای ماندگار و اصیل


جهت افزایش کیفیت مطالب لطفا دیدگاه خود را در خصوص این مطلب بیان کنید.

( الزامي ) (الزامي)