تاريخ انتشار : ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ تعداد بازديد : 1650

 سالروز شهادت آیت الله قدوسی و سرتیپ دستجردی توسط منافقین کوردل(۱۳۶۰)


۱۴ شهریور سالروز شهادت آیت الله قدوسی و سرتیپ دستجردی توسط منافقین کوردل(۱۳۶۰)

\\"\\"

 

در دوازدهم مرداد ۱۳۰۶ شمسى ، در شهر كوچك نهاوند فرزندى به دنیا آمد كه نامش را على نامیدند. پدرش (ملااحمداز علماى بزرگ شهر بود كه پس از سالها تحصیل در حوزه علمیه نجف به درجه اجتهاد نایل شد و به زادگاه خود برگشت و به ارشاد مردم پرداخت .

على دوران كودكى و نوجوانى را تحت تربیت درست خانواده سپرى كرد. با خواندن ، نوشتن ، قرآن ، نماز و احكام شرعى آشنا شد و در پانزده سالگى سال ( ۱۳۲۱) وارد حوزه علمیه قم شد و در مدرسه فیضیه حجره اى تهیه نمود.

على در حوزه علمیه قم به تحصیلات خود ادامه داد و در نهایت تنگدستى از تحصیل دست برنداشت . مقدمات علوم اسلامى را نزد استادانى فرزانه مانند آیة الله صدوقى فراگرفت و از محضر استادان اخلاق حوزه علمیه قم بهره جست . او از ابتداى طلبگى به تهذیب اخلاق ، ساده زیستى ، نظم و استفاده از فرصتها اهمیت بسیار مى داد. پشتكار او موجب شد تا دروس مقدمات و سطح حوزه را به پایان برساند و وارد عالى ترین مرحله دروس حوزه شود. على سالها در درس خارج آیة الله بروجردى و امام خمینى شركت كرد و از خرمن دانش آنها، خوشه ها چید.

بسیارى از خطبه هاى نهج البلاغه را حفظ بود. علاقه بسیارى به اهل بیت داشت و همواره در مجالس سوگوارى شركت مى كرد. بسیار محتاط بود و از غیبت و دروغ بسیار پرهیز مى جست و به درس و بحث علاقه وافرى نشان مى داد.

 

 

 

 

 

گلى در بوستان حوزه

علامه طباطبایى با ورود به حوزه علمیه قم فلسفه را در حوزه احیا كرد، قدوسى مقدمه اى از دروس هیئت و فلسفه را نزد او فراگرفت. اخلاق ، علم و فروتنى علامه طباطبایى همه شاگردانش را شیفته خود ساخته بود. وى پس ‍ از آشنایى با سجایاى عالى عرفانى استاد، از هر فرصتى استفاده مى جست و از رهنمودهاى اخلاقى آن عارف وارسته ، براى تهذیب نفس استفاده مى نمود.
شهید قدوسى روز به روز به علامه طباطبایى علاقه مندتر مى شد. او از رهنمودهاى سازنده اخلاقى استاد بخوبى استفاده كرد و بدین سان توانست تحت تربیت او، به خود سازى بپردازد.

مجاهد پیرو امام

آیة الله قدوسى با اندیشه هاى سیاسى امام خمینى بخوبى آشنا بود. او پس ‍ از افشاگیریهاى امام خمینى در سال ۱۳۴۱ كه علیه لایحه كاپیتولاسیون و دیگر مصوبات خائنانه دولت و مجلس صورت پذیرفت ، هماره همدوشهمفكرانش به پشتیبانى از قیام همت گماشت . او در قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و تبعید امام خمینی (ره) در۱۳ آبان ۱۳۴۲ همراه همه طلبه ها، استادان و مردم انقلابى به صحنه آمد و به مبارزه با رژیم پهلوى پرداخت .

اوج مبارزات آیة الله قدوسى در آن دوران ، همكارى گسترده او با هیاءت مدرسین بود. هیات مدرسین نخستین تشكیلات منسجم روحانیت بود كه در سال۱۳۳۷ در زمان مرجعیت آیة الله العظمى بروجردى تاءسیس شده بود. این هیات در سالهاى ۱۳۴۱ – ۱۳۴۲ بسیار فعال بود. اعلامیه هاى فراوان از سوى هیاءت مدرسین در سراسر كشور پخش و جنایتهاى رژیم پهلوى برملا شد. هیات مدرسین با انتشار اعلامیه ها و پشتیبانى اساتید حوزه علمیه قم، نهضت امام خمینى (ره ) را به مردم آشكار ساخت .

این هیات كه بعد به گروه یازده نفرى شهرت یافت (و امروزه با نام جامعه مدرسین شناخته مى شود) نخستین هسته مبارزه مخفى علیه رژیم پهلوى بود و در پوشش اهداف اصلاحى نظام آموزشى حوزه علمیه قم ، به فعالیتهاى سیاسى مى پرداخت . آیة الله قدوسى از بنیانگزاران این هیات بود. هیات مدرسین در سال ۱۳۴۵ به دست ساواك كشف و افراد آن تحت تعقیب ماموران پهلوى قرار گرفتند. آیة الله قدوسى در این ماجرا دستگیر شد. اما چون ساواك نتوانسته بود مداركى علیه او پیدا كند، پس از چند ماه از زندان آزاد شد.

آیة الله قدوسى پس از آزادى ، در تابستان ۱۳۴۵ به زادگاه خود برگشت و به اقامه نماز جماعت در مسجد جامع نهاوند پرداخت . او پس از نماز منبر مى رفت و همیشه در ضمن سخنرانى از امام خمینى (ره ) یاد مى كرد. ساواك چند بار به وى تذكر داد كه نباید اسمى از امام برده شود اما او نمى پذیرفت . بدین علت سخنرانى او تعطیل شد و آیة الله قدوسى به قم برگشت .


از پایگاه فضیلت تا شهادت

ایام پدیدارى مدرسه حقانى از فصول درخشان زندگى آیة الله قدوسى است . آیة الله قدوسى با همفكرى برخى از استادان برجسته انقلابى حوزه علمیه در پى تغییرات بنیادى در ساختار ادارى – آموزشى حوزه علمیه قم برمى آید. بدین خاطر تصمیم مى گیرند نقشه خود را ابتدا در مدرسه اى آغاز نمایند تا پس از موفقیت ، در سراسر حوزه هاى علمیه اجرا نمایند. آیة الله العظمى میلانى كه با برنامه هاى اصلاحى آنان موافق بود مدرسه علمیه اى را در قم به آنها واگذار مى نماید.

مدرسه حقانى در سال ۱۳۴۳ با مدیریت آیة الله قدوسى و با همكارى شهید بهشتى ، آیة الله مصابح یزدى و آیة الله جنتى آغاز به كار مى نماید. آیة الله قدوسى با دعوت از اساتیدى با تجربه و انقلابى مانند آیة الله مشكینى ، آیة الله جنتى و سایرعلما بنیه علمى مدرسه را تقویت نمود. نظم در حوزه هاى علمیه در جایگاه خود قرار نداشت . مدرسه حقانى نخستین مدرسه علمیه قم بود كه بسیار منظم بود. آیة الله قدوسى نظم شدیدى را در مدرسه به اجرا درآورد. و در مدت چهارده سال اداره مدرسه ، هماره به رعایت مقررات مقید بود.

حضور و غیاب در كلاس ، برگزارى امتحانات و پیگیرى مدام رشد علمى – اخلاقى طلاب از امتیازات این مدرسه بود.
اندك اندك آوازه مدرسه حقانى به همه جا پخش شد. بسیارى از جوانان به این مدرسه روى آوردند و تجمع انبوه استادان جوان و انقلابى در مدرسه ، ساواك را به هراس انداخت . مدرسه حقانى پایگاه مبارزان شناخته شده بود. ساواك بارها به مدرسه حمله كرد، اما به دلیل مدیریت كارآمد آیة الله قدوسى كارى از پیش نبرد.

در آن زمان آموزش زبان انگلیسى در حوزه هاى علمیه مطلوب نبود اما در مدرسه حقانى براى آشنایى طلاب با زبانهاى خارجى ، به این مهم اقدام ورزید. برخى از دروس دانشگاهى مانند جامعه شناسى ، روان شناسى و اقتصاد نیز در این مدرسه از سوى استادان دانشگاه تدریس مى شد.

برخى از كتابهاى درسى حوزه ، كتابهاى آموزشى نبودند. سبك نگارش آنها براى تدریس مناسب نبود و بسیار از متون درسى براى قرنهاى پیشین تدوین شده بود. مدرسه حقانى نخستین گام را براى تغییر كتب درسى برداشت . كتاب صرف ساده ، بسیار شیوا و روان از سوى دو تن از استادان مدرسه تدوین شد و به عنوان متن درسى در مدرسه تدریس ‍ گردید.

آیة الله قدوسى هماره طلبه ها را به تهذیب اخلاق سفارش مى كرد. درسهاى اخلاق او، هر هفته روح تشنه طلاب را با پندهاى آسمانى سیراب مى ساخت . خطبه همام و برخى دیگر از سخنان روح بخش امام على علیه السلام را براى طلبه ها، از حفظ مى خواند و با صدایى لرزان و چشمانى گریان طلاب را با اوصاف پرهیزگاران آشنا مى ساخت.

قدوسى با تمام توان در راه پیشبرد هدفهاى اصلاحى مدرسه تلاش مى كرد. رهبر انقلاب ، حضرت آیة الله العظمى خامنه اى در این باره فرموده است :

چند خصوصیت در ایشان وجود داشت . كه نه تنها من ، بلكه همه را جذب مى كرد، یكى از آنها صداقت و صفاى این مرد بود… خصوصیت دوم پركارى و پشتكارى




همچنین بخوانید
ویژه های سایت
آخرین مطالب
هدیه ای ماندگار و اصیل


جهت افزایش کیفیت مطالب لطفا دیدگاه خود را در خصوص این مطلب بیان کنید.

( الزامي ) (الزامي)